Kirja-arvio: Kävelevät koneet

Kirjoittanut Nella - 2.5

Kirja on melko erikoinen enkä oikein saanut siitä kiinni. Juoni sinänsä on oikein hyvä ja teoksessa esitettävä tulevaisuus kuulostaa mielenkiintoiselta, mutta tarina etenee kovin nopeasti. Aluksi kirja on rauhallinen ja samalla hyvin hämmentävä. Pian kuitenkin tapahtumat vain seuraavat toisiaan sellaisella vauhdilla, etten itse ainakaan meinannut pysyä perässä.

Teoksesta on vaikea etsiä mitään tiettyä kovin huonoa puolta, mutta jokin kyllä jäi nyt kaivertamaan tämän luettuani. Ymmärrän kyllä, miten monien mielestä kirja on saanut niin hyviä arvosteluita monilta, mutta itse en pysty samaistumaan tähän. Etenkin tarinan loppupuolella tapahtumat alkavat käydä melko epäselviksi ja ihmisiä kuolee toisensa perään. Toki hahmoja kuolee usein kirjoissa ja se luokin oman osansa tarinan mielekkyyteen, mutta tässä se alkoi käydä jo melko naurettavaksi.

Kirjan pohjalta on tehty elokuva, enkä itse ole sitä vielä nähnyt. Uskon kuitenkin, että elokuvana tämä toimisi paremmin, vaikka jotkin kirjat eivät usein näin toimi. Välillä tätä lukiessa huomasi, kuinka kohtaus sujuisi näyttävämpänä elokuvassa. Itse en ole varma, luenko teoksen jatko-osat, mutta jokainen voi itse miettiä mitä mieltä tästä on.

Tietoa kirjasta :: Kävelevät koneet

Philip Reeve Julkaistu: huhtikuu 28, 2004
Tyylit: scifi, nuoret, seikkailu
Avainsanat: elokuva

Alkuteos ilmestynyt 2001. Suomentanut Tero Kuittinen. Kannen kuva: David Frankland. Sidottu. 2. laitos 2018. Elokuvakansi. Nidottu.

Nestlé Smarties Gold Award 2002, Blue Peter Book of the Year 2003, Whitbread-palkintoehdokas 2002.

Palkittu, huikea nuorten tulevaisuusseikkailu tavoittelee mielikuvituksen rajoja

Eletään post-apokalyptisessa tulevaisuuden maailmassa, missä kaupungit liikkuvat moottorien ja telaketjujen varassa kuivunutta merenpohjaa ... (lisää)

Tunturi-Joonas ja ihmeaineKirjoitus kuun valossa (Zone 5, #1)Seikkaileva robottiKuulahden mohikaanit (Poikien seikkailukirjasto, #6)Avaruuden seikkailijat
Jukuke
Uusin jäsen: ArunaK