Kirja-arvio: Pojat urhokkaat

Kirjoittanut Lukijatar - 4.0

Pojat urhokkaat on ollut pitkään suosikki-Kiekkomaailmaani. Siinä on loistava yhdistelmä vakavia ja suuria aiheita sekä Pratchettille tyypillistä keveää, oivaltavaa ja humaania huumoria. Pojat urhokkaat keskittyy erityisesti kahteen suureen aiheeseen: muukalaisvastaisuuteen ja sotaan. Vartiosto-juonilinjan näkökulmasta näistä aiheista käännellään esiin yllättäviä, oivaltavia ja paikkansapitäviä näkökulmia.

Teos saa neljä tähteä: yhden erittäin hyvin valituista ja käsitellyistä teemoista, toisen vartioston hahmokaartista, kolmannen aidosta huvittuneisuudesta ja yhden sujuvasta seikkailusta. Yksi tähti jää antamatta muutaman arveluttavan vitsin vuoksi ja siksi, että kaikki loputkaan vitsit eivät olleet enää ihan niin hauskoja kuin teini-ikäisenä.

Suosittelen teosta vartioston ystäville, filosofisia kysymyksenasetteluita kaipaaville sekä huumoria etsiville.

Tietoa kirjasta :: Pojat urhokkaat

Terry Pratchett Julkaistu: lokakuu 29, 2007
Tyylit: fantasia
Avainsanat: huumori

Alkuteos ilmestynyt 1997. Suomentanut Mika Kivimäki. Kannen kuva: Josh Kirby. Sidottu, kansipaperi.

Ulapalle tähyilijöillä riittää ihmeteltävää, kun merestä kohoaa ensin tuuliviiri, sen perässä torni... ja lopulta kokonainen kaupunki. Uuden uutukainen kaupunki on keskellä merta kutakuinkin Klatchin ja Ankh-Morporkin puolivälissä, mistä tietysti seuraa mielenkiintoisia aluepoliittisia pohdintoja. ... (lisää)

Konttaava koomikkoGregin kirous (Eeppisten epäonnistumisten sarja, #2)Paimenen kruunu (Kiekkomaailma (nuortenkirjat), #6)Muks! (Kiekkomaailma, #30)Yövartiosto (Kiekkomaailma, #27)
KiLLPaTRiCK
Uusin jäsen: Ruska