Nälkäpeli (Nälkäpeli #1) - Suzanne Collins9

Kirja-arvio :: Nälkäpeli

Kirjoittanut Nella

Nälkäpeli on todella koukuttava ja jännittävä teos. Maailma ja koko juoni ovat niin uusia, kiinnostavia ja samalla kammottavia, että kirjaa haluaa vain ahmia.

Kaikki hahmot ovat mielenkiintoisia ja etenkin Katniss on mielestäni virkistävä päähenkilö. Hän sanoo asiat suoraan - välillä vähän tylystikin - mutta osaa myös olla välittävä ja huomaavainen. Collins on myös onnistunut luomaan koskettavaa tekstiä ja itse luin kyynelet silmissä joitakin kohtia tarinassa - ei kuitenkaan kovin harvinaista minulle.

Kirja toimii periaatteessa yksinkin ilman jatkoa - tämä onkin yksi syy miksi olen lukenut tämän osan paljon useampaan kertaan kuin muut - mutta trilogian seuraavat osat ovat kyllä nekin todella hienoa kirjallisuutta. Suosittelen!

Kampanja: Kokeile 30 päivää ilmaiseksi BookBeat ja Elisa Kirja

Nälkäpeli

Alkuteos ilmestynyt 2008. Suomentanut Helene Bützow. Päällyksen kuvitus: Tim O'Brien. Sidottu, kansipaperi. 2. painos 2010, nidottu.

Luonnonkatastrofit, kuivuus, myrskyt, tulipalot ja tulvat nielivät suuren osan Pohjois-Amerikasta. Loput hävitti jäljelle jääneestä ruoasta käyty sota. Raunioista syntyi Panem. Sen kansalaiset nousivat kapinaan hallitsijoitaan vastaan, mutta hävisivät taistelun. Rangaistukseksi kehitettiin nälkäpeli.

Pelin säännöt ovat yksinkertaiset. Jokaisen vyöhykkeen on arvottava yksi poika ja tyttö osallistumaan kisaan. Nuoret pakotetaan vaativiin olosuhteisiin luonnonalueelle, jossa heidän on tapettava toisensa. Viimeinen hengissä selviytyjä on voittaja.

Nälkäpeli on vuotuinen tapahtuma ja koko maassa näytettävä tosi-TV-ohjelma. Trilogian ensimmäisessä osassa 16-vuotiaan Katnissin kyvyt joutuvat koetukselle, kun hän ilmoittautuu peliin vapaaehtoiseksi pelastaakseen pikkusiskonsa, jonka epäonneksi arpa lankeaa...

Suzanne Collins kertoo Theseuksen tarun ja gladiaattorielokuvien inspiroineen häntä omalaatuisen yhteiskunnan luomisessa. Nälkäpeli on hänen ensimmäinen suomennettu romaaninsa.

Yhdysvaltalainen kirjailija asuu Connecticutissa perheensä ja takapihaltaan adoptoimiensa kissojen kanssa. Hän on aloittanut uransa 1991 kirjoittamalla lastenohjelmia televisiolle.

"Minulta pyydetään usein lukuvinkkejä, ja annankin niitä mielelläni, koska kirjat ovat minusta innostavia. Viimeisin villitykseni on Suzanne Collinsin Nälkäpeli. Tämä kirja lumosi minut niin, että minun oli pakko ottaa se mukaan päivällispöytään ja piilottaa se pöydänkulman alle, jottei tarvitsisi keskeyttää lukemista. Tarina valvotti minua monta yötä peräkkäin, sillä vielä kirjan luettuanikin makasin hereillä vuoteessa sitä ajatellen. Olen suositellut kirjaa ventovieraille kirjakaupassa. Ja nyt kaikille, jotka lukevat nettisivujani. Nälkäpeli on suurenmoinen." – Stephanie Meyer

Nälkäpeli on romaani täynnä jännitystä, joka ei päästä hetkeksikään otteestaan. Luin sen yhtä soittoa alusta loppuun.” – Stephen King

”Tarinan vahvana juonteena on epäoikeudenmukaisuus (…) Romaania voi tarkastella vertauskuvana loppuun asti viedystä kilpailu- ja tositv-yhteiskunnasta.” – Vesa Sisättö, Helsingin Sanomat