Lasikaupunki (Varjojen kaupungit #3) - Cassandra Clare 8.56   495

Alkuteos ilmestynyt 2009. Suomentanut Terhi Leskinen.

1. laitos 2011. Kannen kuva: Cliff Nielsen. Sidottu.
2. laitos 2012. Seven. Kannen kuva: Cliff Nielsen. Nidottu.
3. laitos 2024. Kannen suunnittelu: Perttu Lämsä. Nidottu.

"Rakkaus ei tehnyt sinusta heikkoa", Jace sanoi. "Se teki sinusta vahvemman."

Äitinsä hengen pelastamiseksi Clary lähtee Varjometsästäjien alkukotiin, Idrisin Lasikaupunkiin, ja uhmaa henkensä kaupalla näiden ikuista lakia. Claryn itsepintaisuus ei miellytä Jacea, jota kielletty rakkaus ja palava halu piinaavat pahemmin kuin hän olisi ikinä voinut uskoa.

Idrisissä Clary saa lisää tietoa taustastaan ja löytää yllättävän seuralaisen: vetovoimaisen ja salaperäisen Sebastianin. Valentinen kerätessä voimia varjometsästäjien tuhoamiseksi, näiden ainoa selviytymiskeino näyttää olevan liittoutuminen vanhojen vihollistensa alamaailman väen kanssa. Mutta ehtiikö Clary ottaa ajoissa haltuun uudet voimansa, ennen kuin tuho on käsillä. Ja mikä onkaan salaperäisistä kohtalon välineistä kolmas?

Hauska, tummasävyinen ja tulikuuma menestyssarja jatkuu kolmannella osalla!

Nuoren newyorkilaiskirjailijan Cassandra Claren koukuttavan esikoistrilogian kaksi ensimmäistä osaa Luukaupunki ja Tuhkakaupunki löysivät heti ilmestyttyään laajan fanikunnan myös Suomessa. Varjojen kaupungit -sarjan suurimpiin ihailijoihin lukeutuu Houkutus-sarjan kirjoittaja Stephenie Meyer.

Kirja julkaistu elokuu 31, 2011 (Otava)
Alkuperäinen nimi City of Glass

Taivaallisen tulen kaupunki (Varjojen kaupungit #6) 8.64   202
Varjojen kaupungit I–III 8.64   86
Varjojen kaupungit IV–VI 7.54   22

huhtikuu 16, 2020

Taas hieman parempi lukukokemus jo mitä edellinen osa, mutta ei kuitenkaan yllä ensimmäisen kirjan tasolle. Sarja on ehdottomasti kahlattava loppuun asti läpi.

Luinwen
helmikuu 19, 2020

Loppua kohden enemmän vauhtia saava, mutta ei yhtä hyvä kuin edellinen osa. Lue koko arvostelu täältä: https://haaveenakirjailijanura.blogspot.com/2020/02/kirja-arvostelu-cassandra-clare.html

heinäkuu 24, 2019

Kiva juoni, mutta kirjoitustyyli ei napannut tässäkään osassa. Meni myös ärsyttävän huonosti koko ajan hyviksillä.

Mallaspappi
toukokuu 21, 2018

Vahva kolmonen. Toimintaa riitämiin ja yllättävän paljon verta roiskuu. Melko hulppeita paljastuksiakin luvassa, mikäli on hahmoihin mieltynyt. Varjojen kaupungit on mainio välipala, mikäli tällaine yliluonnollinen teinihömppä on mieleen. Minulle on aina tiettyinä kausina. Lukekaa poies, ei ole pettymys.

lolde
tammikuu 18, 2016

Kirja oli hyvää ja viihdyttävää luettavaa alusta loppuun asti, eikä se tuntunut tahmealta luettavalta. Pidin tästä osasta jokseenkin enemmän kuin aiemmin ilmestyneestä Tuhkakaupungit kirjasta. Juonenkäänteet oli helppo arvata, kuten varmasti kaikkien kirjan lukeneiden mielestä, mutta se ei kuitenkaan pilannut kirjaa, vaan siitä sai silti irti paljon.

Kastehelmi
heinäkuu 29, 2015

Kirja oli mielestäni parempi kuin edelliset osat, mutta en välillä olisi jaksanut lukea ympäri Idrisiä tapahtuvia "kohtauksia". Jotenkin en vain aina pysynyt mukana, mitä tapahtui missäkin. Mutta loppu oli mielestäni erinomainen ja lisäpaljastukset Claryn ja Jacen sukulaisuuksista olivat mieluisia. Myös juoni oli ennalta-arvaamaton. Joitakin kohtauksia en olisi voinut millään uskoa todeksi, kun olin itse kuvitellut siihen kohtaan jotain muuta. Kirjailijan ratkaisut olivat kuitenkin parempia kuin omat olettamukseni. Suosittelen tätä kirjaa kaikille, jotka pitivät edellisistäkin osista.

Milzu
toukokuu 23, 2015

Lasikaupunki on mielestäni paras koko sarjassa. Alicante on mielenkiintoinen paikka.

Saki
huhtikuu 10, 2015

Tämä oli jo parempi kuin aiemmat osat, mutta, öh, en siltikään ollut ihan mukana. Jacen ja Claryn sukupaljastukset kirjan loppupuolella sekoittelivat vähän ja Idrisissä juoksentelu oli välillä päätöntä. Lopputaistelu oli hyvä ja lopusta tuli muutenkin plussapisteitä. Valentine oli parempi edellisessä kirjassa, vaikka oli tässäkin ihan ok. Luke ja Simon ovat edelleen sijoilla 1. ja 2. minun listallani.

Rauros
maaliskuu 21, 2014

RAKASTAN TÄTÄ SARJAA!! Tämä kirja oli ehkä paras osa sarjasta sillä tämä kirja tuntui jotenkin ratkaisevalta! En tiedä miksi mutta mun mielestä sebastianin/jonatanin tulo kuvioihin oli jotenkin liikaa mutta nyt kun olen lukenut kaikki osat (paitsi 6) niin sebastianin tulo ei vaikutakkaan enää niin "pahalta"! Tämä sarja on aina ollut kärkilistoillani mutta tämän luettuani kirja on kyllä ykkösenä! Jace on parhain hahmoista mutta oli valentinekin ihan hyvä!

Kuuntytär
marraskuu 15, 2013

AIVAN IHANA lopetus ensimmäiselle trilogialle! Vaikka loppuratkaisu ei oikeastaan yllättänyt, oli kirja todella koukuttava. Magnus ja varsinkin Alec ovat olleet alusta asti lempihahmojani ja tämä osa vain vahvisti sitä. Edelleen saa kiittää Clarea upeasta kuvailusta.Voin vain sanoa, että onneksi sarja ei loppunut tähän!

Serafia
heinäkuu 19, 2013

Ehdottomasti kirjasarjan paras osa

Dreamfly
lokakuu 6, 2012

Varjojen kaupungit on ehdottomasti paras kirjasarja mitä tiedän! Ja tämä Lasikaupunki oli erinomainen niinkuin sarjan edellisetkin kirjat. Jos jotain negatiivista pitäisi sanoa kirjan henkilöistä niin Claryn luonne on hieman naiivi. Lempihenkilöni on Jace ;) Kirjan loppu oli ihana! Herää tietysti kysymys,että mitä seuraavassa osassa tapahtuu nyt kun Jace ja Clary saivat toisensa, no mutta se selviää varmasti eli seuraavaa osaa odotellessa ;)

Emppu101
syyskuu 9, 2012

Tämä kirja todella ansaitsee viisi tähteä, koska kirja oli jännittävä, mukaansatempaava ja sitä laatua mikä vain pitää saada luetuksi heti ensimmäisen sivun jälkeen. Cassandra Funkella on suuret kirjoittamisen ja kuvailun lahjat ja sen huomaa kirjan yksityiskohtaisesta ja arvaamattomasta tekstistä. Jacen ja Claryn suhdetta oli todella kiintoisaa seurata eikä loppuratkaisua olisi arvannut paraskaan lukija. Tämä kirjailija todella osaa kirjoittaa!

ém
kesäkuu 19, 2012

Ihan sairaan hyvä sarja, vaikkei kolmas ollutkaan mielestäni yhtä hyvä, kuin ensimmäinen ja toinen. Parhaat henkilöt on tietysti Alec ja Isabel. Siinä on kaksi ihan erilaista sisarusta. Kirjoissa tapahtuu hirveästi, mutta niissä pysyy silti mukana. Odotan innolla neljättä osaa, joka toivottavasti ylittää taas odotukseni. Saa nähdä mitä siinä tapahtuu, kun koko "on veli, ei ole veli", juttu on ratkennut. Odotan, odotan ja odotan!!!!

Liliales
kesäkuu 13, 2012

No niin! Kiitos ja kumarrus. Nyt tapahtui huimasti parannusta (omasta mielestäni), paljon toimintaa ja tämä osa nousi sarjan parhaimmaksi. Tietenkin edelleen oli puitteita, mutta niitä en ottanut niin huomioon kuin edellisissä osissa. Heh. Kirja pysyi tiukasti otteessa eikä missään vaiheessa tullut mieleenikään laskea kirjaa vasta kun oli pakko. Eikä sitäkään tapahtunut kuin kerran kuin luin kirjan parissa päivässä... Heh. Edelleen hyvää ja viihdyttävää ja hieman jännittävääkin fantasiaa kannesta kanteen. Kuitenkin kerta osia tuleekin olemaan enemmän, se pistää miettimään mitä ihmettä niissä tulee tapahtumaan. Tietenkin kolmannen osan loppu antoi hieman suuntaa, koska eräs henkilö antoi vaikutteita, että hän vielä palaisisi takaisin. Saa nähdä. Neljättä osaa odotellessa!

Karajishi
kesäkuu 9, 2012

Lasikaupunki ylitti täysin odotukseni! Kirja oli kerta kaikkiaan mahtava kannesta kanteen! Mutta siinä oli vain sellainen ongelma, etten voinut lukea kirjaa heti läpi, koska se oli niin hyvä, enkä halunnut sen heti loppuvan. Siinä oli ainoa huono puoli koko kirjasta :D No jaa, olihan siinä huonojakin puolia, sitä ei voi kieltää, mutta kokonaisuudessaan kirja oli niin mukaansatempaava juoneltaan, henkilöiltään ja tapahtumiltaan, että huonot puolet jäivät melko lailla hyvien varjoon. Lempihahmoni oli ehdottomasti Jace. Clare on onnistunut pitämään hänet mielenkiintoisena, salaperäisenä ja mystisenä hahmona jo ensimmäisestä kirjasta lähtien ja onnistui siinä taas. Toisaalta Jace on huumorintajuinen ja hauska, mutta taas toisaalta hiljainen, etäinen ja jopa kylmä joissain kohdissa ja juuri se asia tekeekin hänestä niin rakastettavan hahmon. Clary on ollut alusta saakka mielestäni hieman liian… kömpelö. Vaikka hän onkin maallikko, se ei tarkoita ettäkö hänen täytyisi olla täysi ääliö. En tietenkään sano ettäkö hän oli, mutta joissain kohdissa (kun ajattelee miten itse reagoisi/käyttäytyisi sellaisissa tilanteissa) Clare oli tehnyt hänestä niin tietämättömän, että se meni oikeastaan jo ärsyyntymisen puolelle… Kirjan juoni pysyi hyvin liikkeellä koko kirjan ajan, eikä oikeastaan missään kohti tullut sellaista pätkää, etteikö sitä olisi jaksanut lukea. Useassa kirjassa on käynyt niin, että olen moneen otteeseen meinannut vain skipata jotkin kohdat selailemalla, mutta tästä en onnistunut löytämään ainoatakaan. Voisin suositella kirjaa kenelle tahansa, joka pitää fantasiakirjallisuudesta. Mutta jos siitä ei pidä, kannattaa todellakin pysyä kaukana (hyvin kaukana) tästä kirjasta, sillä jotkin kohdat menivät yli jopa oman ymmärrykseni ja itseäni sen enempää kehumatta, minulla on mielestäni erittäin hyvä mielikuvitus!

PerriKarhu
kesäkuu 3, 2012

Olen lukenut harvoja näin hyviä kirjoja. Tämän kirjasarjan kirjat kuuluvat niihin kirjoihin, joita lukiessa uppoutuu täysin kirjan omaan maailmaan. Lukiessa ei vain voi päästää kirjasta kiinni, vaikka välillä niin piti tehdä, jos seuraavana päivänä oli koulua! :D Joka tapauksessa rakastan tätä sarjaa, sen henkilöitä ja Cassandran tapaa kirjoittaa. Odotan suurilla odotuksillani neljättä osaa (: Suosittelen tämän kirjasarjan lukemista, on sen arvoinen!

^ppauke
joulukuu 12, 2011

Kolmas kirja täytti kaikki odotukseni. Tähän kirja sarjaan alusta loppuun olen ollut hulluna. Lasikaupungissa on menoa, jännitystä, yllättäviä käännekohtia ja romantiikkaakin. Tämä kirjasarja sai minut nauramaan, itkemään ja vaikka mitä muuta tuntemaan.. Todellakin sousittelen tätä kaikille! Tätä kirjasarjaa et unohda helposti, se pysyy pitkään top 10 listoillasi :))

Dark.princess
joulukuu 10, 2011

Rakastan tätä kirjaa ja tätä kirja sarjaa:) Siis aivan ihana.

CaliFe
lokakuu 20, 2011

Lasikaupunki oli ehkä koko sarjan nopeatempoisin ja koskettavin kirja, varsinkin loppupuolelta. Olihan se tietysti selvää että Jace ja Clary eivät olleet sisaruksia, mutta silti kirjailian juonisolmut olivat aika yllättäviä. Jocelyn kyllä jäi edelleen aika pinnalliseksi hahmoksi, mutta jospa hänestäkin kerrottaisiin enemmän seuraavassa osassa. Kiinnostaa neljännen kirjan käännös, koska "The City of Fallen Angels" on varmaan haasteellisempi sovittaa Luukaupungin, Tuhkakaupungin ja Lasikaupungin mukaan. Veikkaan Enkelten Kaupunkia(:

syyskuu 1, 2011

Cassandra Clare osaa kyllä kirjoittaa aivan mahtavasti. Kirja oli kaikkien odotusten arvoinen ja vähän ylikin. Alan pitää Jacestä koko ajan enemmän, samoin Alecista Magnuksesta. Odotan aivan innoissani sarjan neljättä osaa.

Truuners95
joulukuu 7, 2011
syyskuu 7, 2011
TP
tammikuu 13, 2023

Parin sivun jälkeen tuli fiilis "ei pysty liian hapokasta"