Kirja-arvio: Hopeinen tuoli

Kirjoittanut Porttikielto - 3.0

Varoitus: kirja-arvio sisältää juonipaljastuksia

Hopeinen tuoli oli seikkailukertomuksena yksi Narnian parhaista. Lukukokemustani kuitenkin pilasi suuresti kristinuskoinen propaganda, sillä koko romaanin ajan Aslanin (Jeesuksen) antamat merkit (Kymmenen käskyä) olivat ohjenuora, jota päähenkilöiden täytyi sokeasti noudattaa. Ja jos merkkejä ei noudattanut, sai siitä rangaistuksen (esim. puhuvan hirven syöminen, jota verrattiin vauvan syömiseen). Jillin ja Eustacen kokeilukoulussa ei opetettu Raamattua, joten siellä oli paljon koulukiusaamista ja huonot käytöstavat. Lisäksi matkakertomukset olivat älyttömän tylsiä, kuten aina, ja seksismi oli jälleen vahvasti läsnä. Pidin suuresti Rapanhapakko-hahmosta, joskin hän oli esittelyssään melko turhauttava ja arvelin vihaavani häntä. Hän osoittautui kuitenkin pidemmällä tarinassa oikein miellyttäväksi ja hauskaksi hahmoksi. Tässä kirjassa oli lempikohtaukseni kaikista Narnia-kirjoista, se kun prinssi Rilian oli köytettynä tuoliin ja yritti vakuuttaa olevansa nyt pois lumouksen alta. Olen silti hiukan yllättynyt, että tämä tuntuu olevan monen suosikki Narnia-kirjoista.

Tietoa kirjasta :: Hopeinen tuoli

C. S. Lewis Julkaistu: 1976
Avainsanat: narnia, tv-sarja

Alkuteos ilmestynyt 1953. Suomentanut Kaarina Helakisa. Kuvittanut Pauline Baynes.

1. painos: Otava, 1976 (5. painos 2000). Sidottu.
7. painos: Loisto, 2009. Nidottu.

Himmeänä syyspäivänä Jill Pölkky on juuri lopettelemaisillaan itkemisen koulun voimistelusalin takana, kun Eustace Ruikku melkein törmää häneen.

Eustacen Jillille antama piparminttukaramelli saa onneksi maailman näyttämään vähän valoisammalta. Eustace päättää uskoutua Jillille ja ... (lisää)

Narnia: Kaikki tarinatKaspianin matka maailman ääriin (Narnian tarinat, #3)Prinssi Kaspian (Narnian tarinat, #2)Taikurin sisarenpoika (Narnian tarinat, #6)Hevonen ja poika (Narnian tarinat, #5)
HourglassEyes
Uusin jäsen: Ville Suur-Askola