Puoliksi villi

@ Sally Green
Puoliksi villi (Half Bad -trilogia #2) - Sally Green 8.10   140

Alkuteos ilmestynyt 2015. Suomentanut Sari Kumpulainen. Sidottu.

JO 50 KIELELLE KÄÄNNETTY MAAGINEN MENESTYSSARJA

Nathan on kohdannut viimein pahamaineisen isänsä Marcuksen ja saanut häneltä kolme lahjaa, jotka tekevät hänestä täysivaltaisen aikuisen noidan. Pakomatka kuitenkin jatkuu yhä. Nathanin täytyy pelastaa Annalise ja valita puolensa noitien kapinassa, jossa hän taistelee niin vanhojen ystävien kuin vihollistenkin rinnalla. Ennen kaikkea hänen on opittava hallitsemaan uutta kykyään – kummaa, villiä voimaa, joka uhkaa ottaa hänet kokonaan valtaansa.

Kirja julkaistu maaliskuu 24, 2015 (Gummerus)
Alkuperäinen nimi Half Wild
Tietoja muokattu maaliskuu 8, 2016

Half Bad -trilogia

Puoliksi paha (Half Bad -trilogia #1) 7.52   222
Puoliksi villi (Half Bad -trilogia #2) 8.10   140
Puoliksi poissa (Half Bad -trilogia #3) 8.40   101

Yö (Eit)
tammikuu 15, 2020

Ei yhtä hyvä kuin edeltäjänsä, mutta en silti jättäisi lukemattakaan! Mielekästä luettavaa ja tarina jonka kulkua seuraa mielellään. Välillä ei malttaisi edes laskea käsistään.

Ei siis missään nimessä huono, mutta osiltaan juoni oli ennalta-arvattavissa. Tykkään kuitenkin kirjailijan tyylistä. Omaan makuuni ainakin Green osaa kirjoittaa tarinan johon ei kyllästy. Aina ei tarvitse edes paljoa tapahtua kirjassa ja silti tuntuu ettei sitä haluaisi laskea käsistään, vaan olisi pakko saada lisää. Suosittelen siis lämpimästi tätäkin osaa luettavasti, vaikkei omalla kohdallani kirja saanut niin suurta suosiota kuin edeltäjänsä.

elokuu 1, 2019

Tämäkään kirja ei imaissut matkaansa. Kyllähän sen luki, mutta en aio lukea uudestaan.

Pyrexia
elokuu 13, 2017

Tuli luettua tämä heti ensimmäisen osan jälkeen ja täytyy sanoa, että ei pääse vieläkään tämä kirjasarja suosikkeihini. Kyllähän tässä kirjassa tapahtui ja paljon, mutta itseäni häiritsee se väkivaltaisuus ja sen tarkka kuvailu, muuten mennään aika nopeaa tahtia eteenpäin. Tästä puuttuu mielestäni tasapaino, jos kuvaillaan väkivaltaisia kohtauksia pilkun tarkasti, niin kuvailtaisiin muutakin. Minua ei saa innostumaan kirjasta pelkällä väkivallalla, vaan kunnollisella juonella.

lumikkki___
huhtikuu 18, 2016

luin kirjan jo puolvuotta sitten, mutta pakkohan sitä on tulla kommentoimaan. Kirja oli mielestäni kerrassaan mahtava. Kaikin puolin onnistunut teos oli hieman edeltäjäänsä parempi, mutta niinhän se yleensä on :)

Breza
tammikuu 29, 2016

Tämä kirja oli jopa minusta enää parempi :) en malta oottaa kolmatta osaa !

sipsianna
syyskuu 1, 2015

Ensimmäinen kirja ei jättänyt erityistä jälkeä, mutta pidin siitä ja luin sitten tämänkin. Se oli viisas päätös.Kirjan edetessä rakastuin syvästi Marcukseen ja Nathaniin. Silti loppu oli sairaalla tavalla loistava ja niin odotan hyvin paljon seuraavaa kirjaa.

Ida
elokuu 29, 2015

Tämä nousi ihan kirjojen kärkeen. Se ei junnannut niinkuin ekassa osassa vähän. Se sujui sulavasti ja kivasti. En saa Nathanista tarpeekseni ja hänen havaintonsa ja impulssiivisuus ja kaikki tekee hänestä liian kiinnostavan. Pidin myös että Marcus tuli hyvin esiin. Uuden tyypit olivat todella mukavaa lisää. Annalise on aina ollut liian kiltti ja ärsyttävä minun makuuni ja olin iloinen siitä että Nathan oli "vihainen" hänelle lopussa. Minä en ikinä tykännyt tuosta parista vaan shippaan täysillä Nabrielia koska Gabriel nyt tuntuu aidommalta ja paremmalta. Kirja saa ajattelemaan yhtä sun toista ja ei todellakaan ole tylsä. Pidin tarinasta todella paljon. Paljon parempi kuin eka osa ja se oli tosi hyvä. Eniten minua viehättää tämä synkkyys ja kaikki miten voimakkaasti tunteet ja kaikki mahdolliset jutut tulee esiin. Kirjailija ei kaunistele hirveästi asioita. Loppu oli aika yllättävä ja surullinen ja teki mieli heittää kirja seinää ja paiskaa yksi narttu seinään ja hakata se tohjoksi vaikka tavallaan ymmärrän häntä. Käy sääliksi Nathania. Seuraavaa kirjaa odotellessa ja Nathanin kykyjä. Pidän tästä sarjasta enemmän kun odotin eli aivan liikaa.

elokuu 25, 2015

Ihan hyvä kirja. Paremmin kirjoitettu kuin ensimmäinen osa. Kirjan alku on hieman pitkäveteinen, mutta loppua kohden alkaa kyllä tapahtua. Kannattaa lukea, jos on lukenut ensimmäisen osan. Aion lukea kyllä seuraavankin osan, vaikka sarja ei kyllä suosikkeihini kuulukaan.

bambi
heinäkuu 26, 2015

Wow! Kirja oli vauhdikas ja täynnä toimintaa. Annalise alkoi ärsyttää minua tässä kirjassa, ja melkein toivoin, että Nathan ja Gabriel olisivat alkaneet olemaan yhdessä. No, katsotaan mitä tulevat osat tuovat tullessaan. Kun olin lukenut kirjan, ryntäsin samantien puhumaan äidille lopun juonenkäänteistä ja yllätyksistä. Suosittelen ehdottomasti! :)

Mirelle
kesäkuu 14, 2015

Aivan yhtä hyvä kuin edeltäjänsä! Oli myös jännittävämpi ja jos mahdollista, niin parempi. Gabriel oli kirjassa aivan ihana! Sitten vaan kolmatta osaa odottelemaan.

Riley Charlotte
toukokuu 28, 2015

Kirjan kansi on tosi hieno, ja se oikeen houkuttelee lukemaan kirjan. Tämä on edellistä kirjaa parempi koska nyt tuli enemmän toimintaa ja tapahtumia. Oli tosi kivaa että Nathanin kyvyistä kerrottiin aika paljon ja sen ajatuksista kykyjään kohtaan. Annalise alkoi välillä vähän ärsyttämään ja Gabrieliin puolestaan tykästyin enemmän. Oli myös kiva, että Marcus tuli kunnolla tutuksi. Aiemmin ajattelin, että olis kiva jos Nathan ja Annalise voisivat olla yhdessä, mutta luettuani kirjan Gabriel voisi sittenkin olla parempi kumppani Nathanille. Kaikinpuolin hyvä kirja, ja nyt vaan odottelemaan jatko-osaa.

toukokuu 3, 2015

Ensimmäinen osa oli melkoisen sekava eikä siitä tahtonut oikein päästä jyvälle. Lisäksi se oli jopa tylsä. Toisessa osassa alkaa jo tapahtua. Tarinan kerronta on paljon selkeämpää ja reippaampaa ja tätähän luki jo melkein ilokseen ensimmäiseen osaan verrattuna. Kirjailija on siis kehittynyt tarinan kanssa huomattavasti. Pidin tämän kirjan juonikuvioista ja uusiin noitiin tutustumisesta. Val ja Nesbitt olivat oikein persoonallisia tapauksia. Annalise sen sijaan alkoi ärsyttää minua suunnattomasti tässä kirjassa. Olisin halunnut vedellä tyttöä pitkin korvia. Hienoa, että tässä osassa Marcuskin pääsi vähän esille. Olen aina ollut ehkä enemmän hyvisten puolella, mutta Marcuksessa oli kyllä sitä jotain mikä pisti fanittamaan häntä ihan täysillä. Nathanin kyky oli hieno ja erikoinen ja yllätti suuresti kirjan loppupuolella tapahtuva juttu jota en odottanut vielä tässä kirjassa tapahtuvaksi. Kaiken kaikkiaan piristävä lukukokemus vaikkei nyt suosikkikirjoihin lukeudukaan. Jos yhtään pidit ekasta osasta niin kannattaa katsastaa tämä.

Katki
huhtikuu 24, 2015

Puoliksi villi etenee paljon sutjakkaammin eteenpäin kuin puoliksi paha, joten Sally Green selvästi on oppinut kirjoittaessaan. Juoni rakentuu näppärämmin ja toiminta ja hitaat kohdat vuorottelevat keskenään. Kirja koukuttaa aika pahasti, kun yksi kohtaus johtaa nopeasti toiseen. Myös epämääräisiä kirjoituskokeiluja on vähemmän kuin ekassa osassa: jos selviää ensimmäisestä luvusta, niin niitä ei tarvitse enää juurikaan katsella. Päähenkilön toteava tapa tarkastella maailmaa viehättää minua yhä suuresti. Tässä on hieno tarina vaikeuksista selviämisestä katkeroitumatta ja säilyttäen ihmettelevän ja tuoreen maailmankuvan. Myös hyvien ja pahojen vastakkainasettelu on toteutettu raikkaasti. Mustat ja valkoiset ovat täysin eri asia kuin hyvät ja pahat, ja lopulta hyvien ja pahojenkin hyvyyden määrä on aika kyseenalainen. Mitä monimutkaisemmat olosuhteet, sitä vaikeampaa hyvyyttä on enää määrittää. Sujuvasti kirja ei yritä määrittää oikein mitään, vaan antaa vain lukijalle tilaisuuksia oppia ja oivaltaa ihan itse asioita, jos lukija vain tahtoo noihin tilaisuuksiin tarttua.

Mai00
joulukuu 1, 2015