Hän sanoi nimekseen Aleia (Kaksosauringot #1) - Erika Vik7

Kirja-arvio :: Hän sanoi nimekseen Aleia

Kirjoittanut CookieCandyCat

Erilainen ja ihan mielenkiintoinen idea. Pidin ainakin kirjailijan itse tekemästä kuvituksesta ja seleesi-lajin ideasta sekä kirjassa esiintyvistä eläimistä. Maailmanrakennus oli onnistunut ja hahmotkin olivat ihan miellyttäviä. Itse hankin kirjan tämän mainostetun Steampunk-teeman takia, vaikka lopulta kirjassa ei tuntunut kovin paljon sitä olevan (lähinnä vain kuljettiin höyrytoimisilla junilla).

Todennäköisesti en aio lukea jatko-osia. Kirja oli pitkä, ja vaikka olenkin lukenut samanpituisia kirjoja, tämä tuntui vähän pitkäveteiseltä. Kirjan alussa ei tapahdu paljon tai ainakin siltä tuntui. Kirjaa olisi voinut vähän tiivistää jostain kohdista ja joistakin kohdista olisi voinut vain jättää turhat kielikuvat. Myös jotkin sanavalinnat vaikeuttivat lukemista. Yksi sana oli "ulsteri" (olen sen verran nuori, etten ollut koskaan kuullut sanasta - en tiedä onko kovin yleinen sana), joten googletin ja ahaa, päällystäkki. Miksei voinut vain puhua päällystakista? Tämä oikeastaan tuntuu olevan tämän kirjan ongelma: kirjailija käyttää sanoista synonyymejä ja muita hieman vieraampia sanoja, joka tekee teksistä hieman teennäisen kuuloisen. Siitä huolimatta voin sanoa, että dialogi oli helppolukuista ja Mateon ansiosta huvittavaakin.

Kampanja: Kokeile 30 päivää ilmaiseksi BookBeat

Hän sanoi nimekseen Aleia

Kannen kuvitus: Erika Vik. Sidottu, kansipaperi.

Kahtia jakautuneessa maailmassa tuulet ovat muuttumassa. Tytön täytyy muistaa. Mies haluaa vain unohtaa.

Corildon on seleesi, aisteiltaan ylivertaisen lajin edustaja, joka kykenee käskemään tuulia. Hän on eristäytynyt, viskiä suruunsa pahoina päivinä kiskova herrasmies, joka ennen rakasti naisilta saamaansa huomiota. Hän on myös seleesien Seuran kartografi, joka on havainnut tuulten muuttuneen ja aavistaa, että maailman voimasuhteet ovat horjahtamaisillaan.

Eräänä talvi-iltana Seuran pihalle tuupertuu ihmistyttö. Asenteet seleesejä kohtaan ovat koventuneet, ja Corildon pelkää tytön menehtyvän Seuran tiloihin; se lietsoisi vihaa entisestään. Herättyään tyttö ei kykene kertomaan itsestään muuta kuin nimen, Aleia. Corildonin pahat aavistukset vahvistuvat, kun myös Aleia aistii huonot tuulet, vaikka sen pitäisi olla ihmiselle mahdotonta.

Mitä luonnottomiksi muuttuneille tuulille on tapahtumassa? Kuka Aleia on ja miksi hän on täällä juuri nyt?

Erika Vikin (s. 1982) esikoisromaani Hän sanoi nimekseen Aleia on omaääninen, raikas fantasiaromaani, joka käsittelee ajankohtaisia teemoja, muukalaisuutta ja toiseuden pelkoa. Sekä surua ja siitä selviämistä.

Romaanin maailma on kiehtova yhdistelmä villiä länttä, steampunkia ja luonnonläheistä magiaa. Teos aloittaa Kaksosauringot-trilogian, joka edustaa kansainvälisen tason spekulatiivista fiktiota.

"Hän sanoi nimekseen Aleia vie lujasti mennessään. – – Kirja on samaan aikaan sekä taianomainen että uskottava, eikä tämän mielenkiintoisesti alkaneen trilogian toista osaa malttaisi odottaa. Erika Vik on varmasti nimi, josta tulemme vielä kuulemaan." – Savon Sanomat