Erilainen ja ihan mielenkiintoinen idea. Pidin ainakin kirjailijan itse tekemästä kuvituksesta ja seleesi-lajin ideasta sekä kirjassa esiintyvistä eläimistä. Maailmanrakennus oli onnistunut ja hahmotkin olivat ihan miellyttäviä. Itse hankin kirjan tämän mainostetun Steampunk-teeman takia, vaikka lopulta kirjassa ei tuntunut kovin paljon sitä olevan (lähinnä vain kuljettiin höyrytoimisilla junilla).

Todennäköisesti en aio lukea jatko-osia. Kirja oli pitkä, ja vaikka olenkin lukenut samanpituisia kirjoja, tämä tuntui vähän pitkäveteiseltä. Kirjan alussa ei tapahdu paljon tai ainakin siltä tuntui. Kirjaa olisi voinut vähän tiivistää jostain kohdista ja joistakin kohdista olisi voinut vain jättää turhat kielikuvat. Myös jotkin sanavalinnat vaikeuttivat lukemista. Yksi sana oli "ulsteri" (olen sen verran nuori, etten ollut koskaan kuullut sanasta - en tiedä onko kovin yleinen sana), joten googletin ja ahaa, päällystäkki. Miksei voinut vain puhua päällystakista? Tämä oikeastaan tuntuu olevan tämän kirjan ongelma: kirjailija käyttää sanoista synonyymejä ja muita hieman vieraampia sanoja, joka tekee teksistä hieman teennäisen kuuloisen. Siitä huolimatta voin sanoa, että dialogi oli helppolukuista ja Mateon ansiosta huvittavaakin.

Tietoa kirjasta :: Hän sanoi nimekseen Aleia

Erika Vik Julkaistu: helmikuu 21, 2017
Tyylit: fantasia, steampunk
Avainsanat: kotimainen

Kannen kuvitus: Erika Vik. Sidottu, kansipaperi.

Kahtia jakautuneessa maailmassa tuulet ovat muuttumassa. Tytön täytyy muistaa. Mies haluaa vain unohtaa.

Corildon on seleesi, aisteiltaan ylivertaisen lajin edustaja, joka kykenee käskemään tuulia. Hän on eristäytynyt, viskiä suruunsa pahoina päivinä kiskova herrasmies, joka ennen rakasti naisilta saamaansa huomiota. Hän on myös seleesien Seuran kartografi, joka on havainnut tuulten muuttuneen ja aavistaa, ... (lisää)

Nefrin tytär (Kaksosauringot, #3)Kerjäläisprinsessa (Gigi ja Henry, #1)Kellopelikuningas (Gigi ja Henry, #2)Seleesian näkijä (Kaksosauringot, #2)Susikuningatar (Gigi ja Henry, #3)
Uusin jäsen: Hilla Karjalainen