Noitalapsi (Noitalapsi #1) - Celia Rees7

Kirja-arvio :: Noitalapsi

Kirjoittanut _kirjakeiju_

Kirja on kirjoitettu sillä tavalla jännästi, että välillä tuntuu kuin lukisi jonkun todellisen ihmisen päiväkirjaa siinä ajassa, mistä teos kertoo. Tämä ahdisti minua, koska se toi tapahtumat niin liki. Kirjoitustyyli oli myös jotenkin oudon lepsu, tuntui kun tekstiä olisi vain kirjoiteltu siinä muiden puuhien lomassa, eikä kaikkea olisi ihan jaksettu kirjata ylös. Kirja herättikin minussa ristiriitaisia tunteita: Periaatteessa tarina oli mukaansatempaava, mutta sitten toisaalta en oikein pitänyt koko kirjasta.

Noitalapsi

Alkuteos ilmestynyt 2000. Suomentanut Paula Herranen. Kannen valokuva: Wolfgang Mustain. Kannen kuvitus Mary Evans Picture Library. Kannen suunnittelu: Nathan Burton. Sidottu, kansipaperi.

Guardian-palkintoehdokas 2000.

Mitä Marylle tapahtui kolmesataa vuotta sitten?

Käsinkirjoitettuja paperiarkkeja tilkkutäkin vuoren alla. Tilkkutäkin johon kukaan ei ole koskenut yli kolmeensataan vuoteen. Kunnes eräänä päivänä täkkiä ryhdytään varovasti puhdistamaan ja sen sisältä paljastuu henkeäsalpaavan jännittävä tarina. Maryn tarina.

Mary Newburyn isoäiti on joutunut syytteeseen noituudesta ja tuomittu kuolemaan. Mary pakenee ennakkoluuloja ja noitavainoja Amerikkaan, puritaanisen siirtokunnan kanssa. Pitkän merimatkan jälkeen siirtolaiset lopulta saapuvat Amerikan rannikolle, Salemiin, mutta jatkavat sieltä vielä matkaa uskonveljiensä perustamaan kylään, Beulahiin.

Rohkea ja särmikäs Mary saa uudessa maassa sekä ystäviä että vihamiehiä. Valitettavasti Amerikka ei osoittaudu sen vapaamielisemmäksi kuin Englantikaan, ja kun Mary samoilee itsekseen metsissä ja ystävystyy intiaanipojan kanssa, on ahdasmielisen yhteisön mitta täynnä.

Celia Reesin teoksen julkaisuoikeudet on myyty yli 16 maahan. Vangitsevaan teokseen on luvassa myös jatkoa.