Peilipatsas - Harri István Mäki2

Kirja-arvio :: Peilipatsas

Kirjoittanut _kirjakeiju_

Jaahas, tämäpä oli erikoinen lukukokemus. Kirja oli kertakaikkisen outo ja vaikea ymmärtää, minulla oli jatkuvasti tunne, että en tiedä mistä kirjassa todella puhutaan. Kuin se olisi ollut vain yhtä suurta metaforaa, josta en saanut otetta. Kerronta hyppeli paikasta, ajasta ja sanotaan nyt vaikka mielenterveyden tasoista toisiin häkellyttävää vauhtia. Ei todellakaan sellainen kirja, jonka haluaisin ottaa käteeni enää koskaan. Ainoa hyvä puoli oli kirjan pieni koko, joten sen äärellä ei mennyt aivan tolkuttoman paljon aikaa hukkaan.

Kampanja: Kokeile 30 päivää ilmaiseksi BookBeat

Peilipatsas

Kansi: J. T. Lindroos Susanna Liukkosen maalauksen pohjalta. Nidottu.

Keskiaikainen Praha: nuori Täplä on huoleton sotilas, joka rakastuu jasmiinilta ja sitruunalta tuoksuvaan Ireneen. He menevät naimisiin ja muuttavat asumaan taloon, jonka salia hallitsee jättimäinen peilipatsas. Lukemattomista peileistä heijastuu ihmeellisiä näkyjä.

Peilipatsaan äärellä jokainen kohtaa harhoja, totuuksia, valheita ja petoksia, eikä mikään ole enää itsestäänselvää. Pian Täplä ymmärtää, että toisinaan Jumala lahjoittaa kauneuden, joka on niin vaarallinen, että se voi surmata silmänräpäyksessä.

Peilipatsas on kauhua, fantasiaa ja erotiikkaa, balladi Prahan kujilta, joilla vaeltavat niin alkemistit kuin narrit, eläen Kultaisen kaupungin taikaa.

Kirjailija Harri István Mäki (s. 1968) vietti lapsuutensa Unkarissa ja kuunteli salaperäisiä portteja avaavia satuja ja tarinoita isoäidiltään.