Sinisen talon noita - Maria Carole7

Kirja-arvio :: Sinisen talon noita

Kirjoittanut _kirjakeiju_

Pidin kirjasta. Oli mukava lukea mitä edellisen osan hahmoille "kuului" parikymmentä vuotta myöhemmin. Kirjassa oli aika vahvana oman elämänpolun kulkemisen tarpeen teema ja sen oikeuttaminen onnellisuudella. Ajoittain tapahtui ehkä hieman liikaa, kokonaisuutena kuitenkin aivan luettava teos.

Sinisen talon noita

Kannen ulkoasu: Anu Korpinen. Kartta: Magdalena Hai . Nidottu.

”Ainoastaan Auri. Paljaat jalat, painoa puolentoista kurpaleen verran, liian pitkä palmikko ja upouusi esiliina. Sillä olisi pärjättävä. Pelokkeeksi hänestä ei ollut kenellekään.”

Auri on 17-vuotias ja kaupungin vahvimpia parantajia. Hänestä tulee aikanaan maimo, aivan kuten isoäidistään, jonka opissa hän on ollut pikkutytöstä lähtien. Tulevaisuus on selkeä, Auria varten piiretty polku. Nelvikan ulkopuolella kylät ja kaupungit täyttyvät pakolaisista, jotka sekoittavat arkea. Aurin arki sekoittuu kuitenkin pääasiassa miehestä, joka tuoksuu kuparilta ja sulavalta lumelta.

Sinisen talon noita on itsenäinen jatko Maria Carolen esikoisteokselle Tulen tyttäriä. Se on fantasiaromaani, rakkaustarina ja kasvukertomus, jossa ihmisyys yhdistää enemmän kuin erottaa.