Shiang (Suolan valtakunta #2) - Conn Iggulden8

Kirja-arvio :: Shiang

Kirjoittanut Eija

On kulunut kaksi vuotta edellisen kirjan tapahtumista. Tarina lähtee käyntiin Shiang kaupungista. Kaksi joukkoa eri tahoilla matkaa kohti Darienia, kummallakin omat tarkoitusperänsä. Edellisen osan tapahtumia ei tarvitse muistella, melkein kaikki päähenkilöt on uusia ja tarina on irrallinen edellisestä. Joitain viittauksia edellisen kirjan tapahtumiin toki on ja osa Darienin 12 mahtisuvun kivistä ja artefakteista tulevat käyttöön. Tarina saa päätöksensä, vähän töksähtävän kylläkin, mutta muuten pidin tästä edellisen osan tapaan. (17.4.2019)

Shiang

Alkuteos ilmestynyt 2018. Suomentanut Ilkka Rekiaro. Kansi: Larry Rostant. Sidottu, kansipaperi.

KAKSI MUINAISTA KAUPUNKIA.
KOHTALOKAS KIISTA.

Historiallisen seikkailun ykkösnimi jatkaa fantasiasarjaa, jossa valtataistelua käydään niin miekoin kuin loitsuin. Jos pidät Game of Thronesista, Suolan valtakunta on sarja juuri sinulle.

Shiangin kaupungissa nuori kuningas hallitsee rautaisella otteella. Sotilaat vartioivat jokaisessa kadunkulmassa havaitakseen pienimmänkin merkin tottelemattomuudesta. Silti yllättävä veriteko romahduttaa vuosisataisen järjestyksen, ja jotakin kammottavaa pääsee valloilleen kaupungin kaduilla.

Samaan aikaan Shiangista lähtenyt miekkamestareiden joukko lähestyy Darienin kaupunkia. Heidän tehtävänään on noutaa vanha mies kotiin rangaistavaksi, eivätkä miekkamiehet aio antaa minkään tai kenenkään seisoa tiellään.