Ruusun nimi - Umberto Eco9

Kirja-arvio :: Ruusun nimi

Kirjoittanut Lukijatar

Kiehtova keskiajan maailmankuvaan sukeltava teos, joka on rakennettu dekkarin muotoon. Samalla kun selvitetään luostarissa tapahtuvia murhia, päädytään myös pohtimaan teologisia kysymyksiä ja muun muassa tekstien olemusta.

Annan teokselle neljä ja puoli tähteä: yhden uskottavasta keskiaikaisesta miljööstä, toisen mielenkiintoisesti filosofisesta annista, kolmannen kiinnostavasta rakenteesta, neljännen murhamysteeristä ja puolikkaan ihan vain siitä, että teos on ollut paras kirjoista kertova romaani, jonka olen lukenut. Lopulta teos ei ollut aivan niin tasapainoinen kokonaisuus kuin täydet viisi tähteä olisi edellyttänyt, mutta kannatti ehdottomasti lukea.

Suosittelen historiasta ja filosofiasta kiinnostuneille lukijoille, joita ei haittaa pieni aivopähkinä.

Ruusun nimi

Alkuteos ilmestynyt 1980. Suomentanut Aira Buffa. Historiallinen rikosromaani.

1. painos: WSOY, 1983. Sidottu, kansipaperi.
16. painos: Loisto, 2007. Nidottu.
17. painos: WSOY:n klassikot, 2009. Sidottu, kansipaperi.

"Mikä lukuelämys!" (Svenska Dagbladet) Italiassa maan arvostetuin kirjallisuuspalkinto Premio Strega. Ranskassa Prix Medicis -palkinto parhaasta käännösromaanista. Saksassa Vuoden kirja -palkinto. Sensaatiomainen myyntimenestys: 500 000 kappaletta Italiassa. Bestsellerlistan kärjessä kaikkialla missä ilmestynyt.

Marraskuussa 1327 saapuu italialaiseen luostariin englantilainen fransiskaanimunkki William Baskerville. Keisari on antanut hänelle arkaluontoisen tehtävän: hänen on järjestettävä sovintoneuvottelu paavin lähettiläiden ja kerettiläisyydestä syytetyn munkkiveljeskunnan välillä. Mutta ennenkuin neuvottelut pääsevät vauhtiin, luostarissa rupeaa tapahtumaan karmeita asioita. Aina kun aamu valkenee, löytyy munkin ruumis.

William Baskerville, paavin entinen inkvisiittori, heittäytyy täydellä innolla selvittämään murhien sarjaa. Hän kerää johtolankoja, etsii hämäriä merkkejä ja tutkii salaisia käsikirjoituksia. Seitsemäntenä päivänä hänen onnistuu jäljittää murhaaja, mutta kun paljastuksen hetki tulee, on liian myöhäistä. Kuin ilmestyskirjan ennustusta seuraten luostarissa pääsevät irti helvetin voimat.

”...yhtäaikaa virtuoosimaisesti rakennettu, tyylillisesti räiskähtelevä, älyllisesti elinvoimainen, täynnä tietoa, nokkela ja jännittävä...” – Svenska Dagbladet