Laitos - Stephen King7

Kirja-arvio :: Laitos

Kirjoittanut LongWalk

Hyvä Kingin kirja.

Minulle kirja ei ollut kauhua vaan jännitystä. Pidin siitä miten Timin ja Luken tarinat alkavat ja jatkuvat hyvän matkaa ominaan kunnes hahmojen matkat yhdistyvät.

"Lespaava mies" oli mielestäni varsin huvittava ilmaisu. Suosittelen!

Laitos

Alkuteos ilmestynyt 2019. Suomentanut Ilkka Rekiaro. Kansi: Juri Patrikainen. Sidottu, kansipaperi.

Kolmas sija Locus-palkintoäänestyksessä 2020 (kauhuromaanit).

EI AAVEITA, KAMMOTUKSIA, HIRVIÖITÄ TAI MÖRKÖJÄ.
VAIN LAITOS METSÄN LAIDASSA.
JA LAITOS TÄYNNÄ PAHINTA PAHAA.
MEIDÄN KALTAISIAMME IHMISIÄ.

Luke Ellis on huippuälykäs 12-vuotias, joka valmistautuu yliopisto-opintoihin. Eräänä yönä hänet kuitenkin kidnapataan ja suljetaan huippusalaiseen laitokseen. Kaikki sen asukit ovat lapsia, jotka kykenevät kommunikoimaan tai liikuttamaan esineitä ajatuksen voimalla. Ja laitoksen johtajalla, kammottavalla rouva Sigsbyllä, on heille tehtävä. Niin tärkeä, ettei laitoksesta pääse ikinä pois.

Psykologisen jännityksen huippuunsa virittävä Laitos on vetävä romaani hyvän ja pahan välisestä ikuisesta kamppailusta maailmassa, jossa paha saa liian harvoin palkkansa.

”Kingin kyky luoda maailman parasta kauhua ei ole koskaan ollut hänen kirjojensa tärkein anti. Vankkumattoman suosion taustalla on hänen taitonsa luoda moniulotteisia, uskottavia henkilöhahmoja. Yhteiskunnallisten kriisien kuvaamisessa viime aikoina kunnostautunut King ei epäröi kysyä tässäkään kirjassa sitä kaikkein tärkeintä kysymystä: mitä meistä on oikein tullut?” – THE WASHINGTON POST

”Järkyttävän optimistinen” – THE A. V. CLUB