Yliaika - Piia Leino8

Kirja-arvio :: Yliaika

Kirjoittanut _kirjakeiju_

Ajatuksia herättävä ja tarkkanäköinen kirja. Pidin kirjan maanläheisestä tyylistä esittää rankat asiat. Teoksen lukeminen olisi varmasti ollut minulle vielä merkittävämpi kokemus, jos olisin hieman vanhempi. Nyt minulla ei ole (vielä) omaa kosketuspintaa vanhuuden mukanaan tuomiin ajatuksiin ja tunteisiin.

Yliaika

Kansi: Jussi Karjalainen. Sidottu.

Miten eläisit, jos tietäisit kuolinpäiväsi?

Vuonna 2052 Suomi kukoistaa, ja pääkaupungin valkealla asfaltilla kulkee vain nuorekkaita ihmisiä. Hyvinvoinnilla on kuitenkin hintansa: Suomen kansalaisuus on rajattu alle 75-vuotiaille.

2020-luvun voimapoliitikko Annastiina Kankaanrinta on elänyt lähes täydellisen elämän ja valmistelee nyt exituksestaan tyylikästä mediatapahtumaa. Kukat ja lakanat on huolella valittu ja shampanja viilennetty, vain viimeiset sanat ovat valitsematta. Särö harmoniassa laukaisee lopulta paniikin. Mitä kaikkea muuta Annastiinalta on jäänyt tekemättä ja voisiko virheet vielä korjata?

Yliaika pohtii, mikä meitä ajaa ja mikä lopulta on valintojen paino. Olisiko mahdollista elää niin, ettei aika valuisi hukkaan?

Piia Leinon edellinen romaani, EU:n kirjallisuuspalkinnon vuonna 2019 voittanut Taivas, sijoittui sekin 2050-luvun Helsinkiin, mutta hyvin erilaiseen tulevaisuuteen kuin Yliajan virtaviivaistetussa luksus-Suomessa. Molemmilla ajatusleikeillä on kuitenkin juurensa vahvasti nykyhetkessä. Tulevaisuus valitaan nyt, joka päivä uudestaan.