Perillä (Tarkoitettu-trilogia #3) - Ally Condie 7.36   201

Alkuteos ilmestynyt 2012. Suomentanut Kaisa Kattelus. Sidottu, kansipaperi.

Onnistuuko kansannousu murtamaan Yhteiskunnan vallan?

Jätettyään Yhteiskunnan ja etsittyään epätoivoisesti niin kapinallisia kuin toisiaankin Cassia ja Ky ovat vihdoin löytäneet hakemansa. Hintana on kuitenkin jälleen menetys. Ky jää kansannousun piiriin, mutta Cassia määrätään palaamaan Yhteiskuntaan ja työskentelemään sieltä käsin vastarinnan puolesta. Mikään ei kuitenkaan ole ennustettavissa. Pian kansannousu virallisesti alkaa ja muuttaa kaiken. Löytävätkö Cassia ja Ky toisensa uudelleen, vai onko Cassian kohtalona kaiken jälkeen sittenkin Xander?

Ally Condie on kirjoittanut vangitsevan tarinan tulevaisuuden yhteiskunnasta, vapaudenkaipuusta ja kielletystä rakkaudesta. Trilogiassa on samastuttavat, koskettavat päähenkilöt sekä kaunis sanoihin ja kirjoittamiseen liittyvä ulottuvuus.

Risingshadow arvostelu - Niina Tolonen (Nafisan)

Kirja julkaistu huhtikuu 26, 2013 (Tammi)
Alkuperäinen nimi Reached
Tietoja muokattu helmikuu 9, 2023

Tarkoitettu-trilogia

Tarkoitettu (Tarkoitettu-trilogia #1) 7.48   421
Rajalla (Tarkoitettu-trilogia #2) 7.20   277
Perillä (Tarkoitettu-trilogia #3) 7.36   201

Leea
toukokuu 22, 2020

Maailma on mielenkiintoinen, tapahtumia kiva seurata

heinäkuu 24, 2019

Tässä päästiin sitten jo yhteiskunnallisen vaikuttamisen äärelle ja aiempi romantiikkakuvio unohtui hiukkasen taka-alalle. Ei ollut oikein mieleenpainuva teos jotenkin. Luettava siis, mutta ei erikoinen.

Nella
elokuu 9, 2018

Kirjan tapahtumat tuntuvat etenevät nopeammin kuin aiemmissa kirjoissa, mutta olihan se ihan mukavaa vaihtelua. Tarinalla on myös tällä kertaa kolme kertojaa aiemmista osista poiketen. Mielestäni oli kiinnostavaa lukea Cassian, Kyn sekä Xanderin näkökulmasta, se tuo tarinaan enemmän ulottuvuutta ja pitää sen koko ajan käynnissä.

Tämä kirja eroaa edellisistä osista myös sillä tavalla, ettei se painotu pelkästään Kyn ja Cassian romanssiin, vaan mukana on myös paljon laajempi kuvio. Kirja alkaa heti nopealla tahdilla ja jatkuu samalla tavalla loppuun asti. Teos on kyllä myös täynnä herkkää ja taiteellista tekstiä, mutta siitä löytyy paljon konkreettisempaakin tekstiä. Tässä keskitytän myös paljon Xanderin kannalta lääketieteeseen, joka omasta mielestäni on varsin mielenkiintoista.

Yö (Eit)
lokakuu 13, 2017

Pidin kirja trilogiasta siitä, että jokainen kirja oli täysin uudenlainen tarina, vaikka kirjat jatkoivatkin saumattomasti toistensa tarinaa ja hahmot pysyivät jotakuinkin samoina.

Alussa saattoi tuntua petetyltä, kun kirjan tarina ja maailma ei ollutkaan samanlainen kuin edeltäjässä, mutta mielestäni oli hyvä että maailma ja tarinat olivat niin erilaisia, vaikkakin yhtä ja samaa olivatkin :)

syyskuu 26, 2015

Ehdottomasti hyvä kirja. Todella koukuttava. Tämä kirja selvensi mukavasti monia edellisten kirjojen tapahtumista ja asioista. Kannattaa lukea :)

coffee
kesäkuu 30, 2015

Aivan mahtava lopetus sarjalle. Ehkä jopa sarjan paras kirja, jossa kerrankin tyytyväiseksi jättävä loppuratkaisu. Upean maailman tosiaan on Condie luonut, ja vaikka siitä on jo pari vuotta kun sarjan luin, niin mieleen on kyllä painunut. Lisäksi kansista plussaa.

Hermione Granger
tammikuu 14, 2015

Olen lukenut sarjan kaikki osat. Kirjassa oli hyvä juoni, mutta kaipasin enemmän esim. paikkojen kuvauksia. Toisen ja kolmannen osan välillä kesti pari vuotta, kunnes kiinnostuin sarjasta uudelleen. Tästä saan kiittää ystävää joka antoi kirjan minulle lahjaksi.

Iisukka
maaliskuu 4, 2014

Kolmas kerta toden sanoo. Tämä kirja oli todellinen lukukokemus, kaunis ja sykähdyttävä. Aivan tulee tippa linssiin kun tätä lukee, eikä se johdu vain kielestä. Perillä saa ajattelemaan, että mihin tämä meidän maailmamme on menossa? Toivon että meidän maailmallemme ei käy noin. Toivon että kaikki saavat äänensä kuuluviin, niin kuin kirjassa lopulta kyllä käykin. Ihana kirja taas kerran!

emmazki
joulukuu 19, 2013

Pidin aiemmista osista,joten olihan tämäkin sitten luettava. Kirja oli kyllä sen verran hyvä, että tuli luettua se parissa päivässä. Kun luin kirjaa se tuntui todella jännittävältä ja tapahtumarikkaalta, mutta nyt kun myöhemmin miettii niin eihän siinä kovin paljon mielenkiintoista tapahtunut ja pyöri aika lailla samoissa asioissa. Ja ajassa hypittiin välillä nopeastikin, mutta kuitenkin tykkäsin! Ei nyt aivan paras kirja-sarja, mutta kyllä lukisin uudelleenkin. Sen verran kiehtovan maailman Ally Condie on luonut :)

Leopelle
marraskuu 15, 2013

En oikeestaan aluksi pitänyt tätä niin hyvänä, mutta nyt tämän viimeisen kirjan luettuani jokin kolahti ja huomasin että tämä oikeasti vaikutti minuun. Mulla oli semmoinen tyhjä olo pari päivää sen jälkeen kun olin kyseisen kirjan lukenut (siitä aina huomaan että kirja oli hyvä). Pidin myöskin niistä runoista tosi paljon, Perillä ( +Tarkoitettu ja Rajalla) sai minut oikeastaan innostumaan runoudesta, ja nyt olen itsekkin alkanut väsätä omia runoja :) Pidin myös siitä että kirjassa ei tapahtunut koko ajan kaikkea, vaan siinä kuvailtiin paljon Cassian, Kyn ja Xanderin ajatusmailmaa ja ympäristöä. Kirjassa ei mielestäni kauhesti tapahtunut koko ajan kaikkea, mutta itse ainkin pidin siitä. Tämä oli hyvä, kantaaottava trilogia.

Jossu89
lokakuu 26, 2013

Tämä trilogia tuntui paranevan loppua kohti. Alkuosa tästäkin kirjasta oli vähän tylsä, mutta puolen välin paikkeilla päästiin vauhtiin. Lopussa huomasin jo käänteleväni sivuja yhä kiihtyvällä tahdilla halutessani tietää mitä seuraavaksi tapahtuu. Tämän trilogian rakkaustarina ei missään vaiheessa ollut kovin tunteita herättävä ja sen takia tätä trilogiaa ei kannata lukea. Mutta varsinkin tässä osassa, kun Kansannousu tulee esiin ja suorittaa vallankumouksen, päästään kunnolla pohtimaan Yhteiskuntaa ja sitä onko Kansannousu sittenkään hyvä vaihtoehto sille. Tämä oli mielestäni kirjan mielenkiintoisinta antia. Kiinnostavaa oli myös seurata varsinkin Xanderin ponnistelua ruttoa vastaan. Cassiaa en vieläkään oppinut ymmärtämään ja Kykin jäi hiukan etäiseksi hahmoksi. Kirjan loppu oli hieno. Se solmi mukavasti yhteen juonikudelman kaikki langat, mutta jätti tulevaisuuden avoimeksi.

Sini
lokakuu 7, 2013

Alkoi ehkä aika perusteiniromanssina, mutta onnistui mielestäni välttämään pahimmat siirappisuudet ja olemaan oikeasti kiinnostava myös yhteiskunnallisena kuvauksena. Kolmiodraamasta huolimatta se ei mielestäni ollut pääasia näissä kirjoissa ja siihen saattavat jotkut twilight-ihmiset olla pettyneitä. Koska pisti miettimään yhteiskunnallisia juttuja ja myös luopumista enemmän kuin pelkkää romanssia imho niin suosittelen vähän vanhemmalle lukijakunnalle - saattaa mennä paremmin läpi heille kuin pelkkää team Xander/Ky kaipaaville.

toukokuu 21, 2013

En ole oikein missään vaiheessa päässyt täysin selville minkä yhteisnumeron antaisin tälle trilogialle. Tämä ei sykähdytä minua samalla tavalla kuin moni lempisarjani, mutta täytyy myöntää, että tätä vikaa osaa lukiessa pala nousi kurkkuun parissa kohtaa. Valitettavasti trilogian taso laskee loppua kohden. Ensimmäinen osa oli ihan kelvollinen pläjäys, mutta tässä viimeisessä osassa ei tapahdu oikeastaan mitään. Odotin sellaista kuohahdusta niin kuin kirjoissa on yleensä tapana tulla, mutta tämä jätti aika kylmäksi ja mitäänsanomattomaksi. Tottakai olen iloinen, että kaikki kääntyi hyväksi, mutta samalla tarina omalta osaltaan jäi aika auki. Minulle jäi vähän sellainen fiilis, että tarina ei kerennyt edes alkaa näiden kolmen kirjan aikana. En oikein osannut sisäistää hahmoja ja kokonaisuus jäi aika laiskaksi kaikin puolin. Lukihan tämän trilogian sen kerran, mutta enpähän usko uudelleen tähän tarttuvani. Plussaa ihanista kirjojen kansista.

Kirjaneito
toukokuu 14, 2013

Tämä kirja oli kanssa niitä jotka on pakko ostaa. Koska omistan myös aikaisemmat osat, Tarkoitettu ja Rajalla, oli tämäkin ostettava. Perillä lopettaa todella ansiokkaasti kauniin ja herkän trilogian tulevaisuuden maailmasta, ollen sarjan paras osa. Cassia, Ky ja Xander ovat kulkeneet pitkän matkan jonka aikana jokainen on muuttunut ja kasvanut. Nyt selviää onnistuuko kansannousu aikeissaan murtaa Yhteiskunta, ja onko se lopulta edes parempi vaihtoehto. Perillä-kirjassa kertojahahmona on edellisistä kirjoista tuttujen Cassian ja Kyn lisäksi myös Xander. Tämä istui kirjaan hyvin ja Xanderin osuudet olivatkin minusta ne mielenkiintoisimmat. Olen tosin aina pitänyt tästä hahmosta enemmän kuin Kystä joka on toinen Cassian sulhaskandidaateista. Juoni ei irroita otettaan kun pääsee vauhtiin ja Perillä selvittää paitsi uudet ongelmat, myös jo Tarkoitetussa esiin tulleet mysteerit. Ja mitä parhainta, uskottavasti. Loppu olikin mielestäni loistava, se ei lässähtänyt millään tavalla ja kirjan saattoi laskea käsistään tyytyväisenä. Tämä on loppu. Se mikä Condiessa iskee minuun juonta ja hahmoja enemmän on silti kirjan kieli. Se soljuu eteen päin kauniina ja oivaltavana, kirjailija oikeasti ajattelee ja herättää ajatuksia.

Sassuliiini
toukokuu 12, 2013

Ehdottomasti suosikki sarjani<3 Ja ite pidin kirjan tahdista kyllä paljon. (kakkosesta en niinkään) mutta tätä kolmosta rakastin ja ahmasinkin sen muutamassa päivässä mitä nyt oli vapaata helatorstai, perjantai ja lauantai aamuna sitten viimeset luvut luettu. Onneksi Xanderkin sai onnellisen lopun. Muuten olisin varmasti itkenyt viikko tolkulla. Minäkin pidin Cassiasta enemmän kuin ennen. Loppuun vielä pakko ihailla kantta. Tarkoitetun ostin pelkästään kannen vuoksi ja ensimmäinen missä en edes takakantta lukenut. Näin kannen ja ajattelin "toi on pakko saada." En ole ikinä nähnyt yhtä kaunista kantta.

Fade
toukokuu 11, 2013

Ensimmäisen osan luettuani ajattelin, että tämä vaikuttaa hyvältä sarjalta. Toisen osan jälkeen en ollut enää asiasta niin varma, mutta kirjassa oli kuitenkin niin paljon hyviä ja koukuttavia kohtia, että päätin lukea myös kolmannen osan. En tiedä oliko päätös kovinkaan hyvä, mutta ainakaan ei tarvitse enää miettiä luenko vai enkö. Päätösosaksi juoni oli mielestäni aivan liian hidasta. Aikaa kului, mutta silti tarina ei tuntunut etenevän mihinkään. Kirjan loppuosa sai joissain kohtia mielenkiintoni heräämään, mutta ei niin hyvin kuin sarjan edeltävät osat. Condie on mielestäni hyvä kirjailija ja hän kirjoittaa selvää ja kuvailevaa tekstiä. Tässä osassa kuitenkin tuntui siltä, että hän halusi sarjan nopeasti päätökseen. Se minun täytyy kuitenkin myöntää, että kirjan lopussa silmiini kihosi kyyneleitäkin. Oli kirjassa siis jotain, mikä sai tunteet valloilleen. Varsinkin Xanderin kohtalo on pelottanut minua koko sarjan ajan, mutta onneksi hänkin sai onnellisen lopun parista takaiskusta huolimatta. Toista osaa lukiessani aloin hieman "vihaamaan" Cassiaa, tämä kirja kuitenkin muutti ajatukseni hänestä täydellisesti. Kokonaisuutena tämä kirja ja koko sarja olivat ihan ok, mutta jos nyt saisin päättää lukisinko kirjat uudestaan, vastaukseni olisi kieltävä.

LittleJane
heinäkuu 29, 2014