Kirja-arvio: Loihdittu valkeus

Kirjoittanut Vampire83

Tämä on ollut aivan mahtava sarja, todella elävää tekstiä ja mukaansa tempaavaa. Tapahtumat ja paikat piirtyvät mieleen helposti. Ainoana miinuksena sanoisin "juupas eipäs" tyyliä (en osaa parimmin kuvata) ja ehkä vähän turhaa asioiden toistoa, mutta ne eivät kuitenkaan häiritse mitenkään liikaa. Ihana suosittelen kyllä kovasti.

Alkuteos ilmestynyt 2017. Suomentanut Mika Kivimäki. Kannen kuvitus: Will Staehle. Sidottu.

Muinainen vihollinen on tullut noutamaan kruunuaan

Neljän maailman hauras tasapaino on kärjistymispisteessä. Punainen Lontoo on vajoamassa pimeyteen, ja sen asukkien on tehtävä valinta: antautuako magian seireeninlaululle vai käydäkö epätoivoiseen taistoon pimeyttä vastaan? Viimeiseksi Antariksi luultu Kell alkaa epäröidä kilpailevien uskollisuuksien paineessa, kun panokset kasvavat ja varjokuningas Osaron käy täyteen hyökkäykseen.

Taskuvaras Lila Bard selvisi maagisesta voimanmittelöstä, mutta voidakseen auttaa Kelliä hänen on opittava hallitsemaan taikuuttaan ennen kuin se imee hänet kuiviin. Kell ja Lila yhdistävät voimansa kapteeni Alucard Emeryn kanssa, ja kolmikko lähtee mahdottomaan aarrejahtiin. Kaikki toivo uhkaa kuitenkin sammua, kun kammottava onnettomuus kohtaa Mareshien valtakuntaa. Voiko Arnes selviytyä tragedian jälkimainingeissa?