Palava maa (Uhtred-sarja #5) - Bernard Cornwell10

Kirja-arvio :: Palava maa

Kirjoittanut rudi92

Varoitus: kirja-arvio sisältää juonipaljastuksia

Bernard Cornwell jatkaa taidokasta työtään myös Uhtred-sarjan viidennessä osassa. Palava maa on yhtä hyvä mitä sarjan muutkin osat, mutta itseäni suututtaa suunnattomasti se, että Gisela kuoli. Niin kuin Pohjoisen valtiaat kirjan arvostelussa sanoin, nainen oli upea hahmo ja ihastuin häneen täysin. Ja nyt Cornwell meni tappamaan hänet!

No, kuitenkin. Kirjassa on upeita taistelukohtauksia, upeaa miekankäyttöä ja verisiä surmia. Mitä muuta sitä voisi kirjalta toivoa? No, joku varmaan vastaisi, että romantiikkaa, mutta itse olen edelleen sitä mieltä, että romantiikka ei sovi tähän sarjaan, ja olen iloinen siitä, ettei Cornwell ole lisännyt sitä tähänkään osaa paljoa. Tosin Skaden ja Uhtredin välinen lyhyt suhde oli täysin typerä, ja mielestäni sen olisi voinut jättää kokonaan väliin. Uhtredin ja Aethelflaedin (anteeksi, nimi menee väärin, koska omassa koneessani ei ole mahdollista käyttää ae yhdistelmäkirjainta) oli ihan mukava, sillä mielestäni heillä on aina ollut mukava kemia. Mutta ainoa, joka sopi kunnolla Uhtredille oli Gisela, ja hänetkin piti tappaa. (Anteeksi Cornwell, en vain voi antaa sitä anteeksi.)

Palava maa on upea teos, mikä ei todellakaan jätä kylmäksi ja olen iloinen, että voin jatkaa suoraan sarjan kuudenteen osaan.

Palava maa

Alkuteos ilmestynyt 2009. Suomentanut Natasha Vilokkinen. Kannen kuvitus: Larry Rostant. Sidottu, kansipaperi.

ELETÄÄN VUOTTA 892. Viikingit hyökkäävät Wessexiin, ja alkaa armoton sota. Kuningas Alfredin joukkoja johtaa jälleen kerran Uhtred, kuninkaan uskottu soturi, joka tanskalaisista juuristaan huolimatta on vannonut palvelevansa Alfredia. Sodan loputtua Uhtred lähtee pohjoiseen vanhan ystävänsä Ragnarin luo. Hänen aikomuksenaan on palata vihdoin kotiinsa Bebbanburgiin. Uhtred saa kuitenkin huomata, että kerran vannotut valat eivät unohdu koskaan. Väkevä soturi joutuu tekemään raskaita valintoja ja kohtaamaan raastavia menetyksiä.

Palava maa on viides osa Bebbanburgin Uhtredin tarinaa. Edeltäjiensä tavoin se tarjoaa kiivastempoisia taistelukuvauksia, häikäilemätöntä juonittelua, uskollisuutta, petollisuutta, intohimoa ja vihaa. Kirjasarjan aiemmat osat ovat nimeltään Viimeinen kuningaskunta, Kalpea ratsastaja, Pohjoisen valtiaat ja Miekkojen laulu.

"Historiallisen fiktion virtuoosi." – Sunday Telegraph

"[Cornwell] kirjoittaa kuin olisi itse käynyt 800-luvun Wessexissä." – The Wall Street Journal