Amberin yhdeksän prinssiä

@ Roger Zelazny
Amberin yhdeksän prinssiä (Amberin kronikat #1) - Roger Zelazny 7.94   92

Alkuteos ilmestynyt 1970. Suomentanut Mervi Hämäläinen. Kansikuva: Jarno Kantelinen. Nidottu.

Mythopoeic-palkintoehdokas 1971. Kaikkien aikojen 7. paras fantasiaromaani Locus-lehden äänestyksessä 1987.

Tervetuloa Amberiin!

Carl Corey herää sairaalassa muistinsa menettäneenä. Selvittäessään menneisyyttään hänelle paljastuu pala palalta uskomaton totuus: hän oikeasti prinssi Corwin, yksi Amberin kuninkaan yhdeksästä pojasta. Amber on ainoa todellinen maailma, josta kaikki muut maailmat ovat pelkkiä heijastumia. Corwin katsoo olevansa oikeutettu sen valtaistuimeen, mutta perintönsä saadakseen hänen on taisteltava tiensä toinen toistaan ihmeellisempien varjomaailmojen halki ja selvittävä juonista, joita hänen omat veljensä ovat hänen päänsä menoksi laatineet.

Roger Zelaznyn (1937–1995) Amberin kronikat on yksi kaikkien aikojen kuuluisimmista ja omaperäisimmistä fantasiasarjoista. Prinssi Corwinin seikkailut ovat mielikuvituksen juhlaa ja vauhdikasta toimintaviihdettä, jossa ei ole tylsiä hetkiä. Amberin yhdeksän prinssiä on sarjan avausosa, joka tutustuttaa lukijansa ihmeelliseen Amberiin, missä kaikki mikä on kuviteltavissa on myös mahdollista.

”Juttu voisi olla vain yksi miekanheiluttelu kymmenien samanlaisten joukossa, ellei Zelazny olisi niin ilmiömäinen tyylitaituri.” – Liisa Rantalaiho, Portti 1/2008

”Amberin yhdeksän prinssiä ei sisällä romaanilta yleensä kaivattuja hyveitä. Mielikuvituksellisia ideoita ja nopeita käänteitä se sen sijaan on pullollaan, mikä varmasti vetoaa Weird Tales -pulpin ystäviin.” – Niko Peltonen, Tähtivaeltaja 2/2008

”Naseva dialogi ja jatkuvat juonenkäänteet pitävät tarinan liikkeellä... Amberia kannattaa lukea avoimin mielin nykyisten pikkudetaljeita tilittävien, puuduttavien tiiliskiviromaanien välissä, sillä vetävällä tekstillä on aina paikkansa.– Janne Kemppi, Spin 2/2008

”Vaskikirjat on tehnyt jälleen hyvän työn kääntäessään tämän kirjan. Kyseessä on sentään yksi tärkeimmistä fantasiasarjoista.
– Mika-Petri Lauronen, Legolas #44– #45

Luokitus: Fantasia

Kirja julkaistu maaliskuu 19, 2008 (Vaskikirjat)
Alkuperäinen nimi Nine Princes in Amber
Tietoja muokattu heinäkuu 4, 2018

Amberin kronikat

Amber-kirjoja on kaikkiaan kymmenen, joista viisi ensimmäistä kertoo prinssi Corwinin seikkailuista ja viisi jälkimmäistä hänen pojastaan Merlinistä. Sarjan suomentaminen lopetettiin kahden osan jälkeen.

Amberin yhdeksän prinssiä (Amberin kronikat #1) 7.94   92
Avalonin luodit (Amberin kronikat #2) 7.86   64

Muuttohaukka
heinäkuu 13, 2022

Pääsinpä vihdoin lukemaan Roger Zelaznyn "Amberin yhdeksän prinssiä" ja kyllä kannatti. Alusta saakka tarina imaiseen mukaansa. Se on hyvin erilaista fantasiaa kuin oikeastaan mikään aikaisemmin lukemani. Idea toisiaan vastaan juonittelevista Amberin valtakunnan prinsseistä ja prinsessoista on huikaisevan toimiva. Juuri tuo juonipeli ja liittolaisuuksien solminen ja rikkominen on todella onnistuneesti toteutettu. Samoin Amber ja monet varjomaailman sen ympärillä ovat vaikuttavia ja todentuntuisia kaikessa ihmeellisyydessäänkin.

Eija
lokakuu 5, 2009

Kirjan kirjoitustyyli on kovaksikeitetyn dekkarin oloinen minä kertojan, lyhyiden dialogien, vauhdikkuuden ja tummasävyisen huumorin myötä. Tyyli toimii kirjassa mainiosti. Amberin kronikoiden tarina ja idea on mielestäni aivan valloittava. Monet varjomaailmat, minne oma maapallommekin lukeutuu, tarot korttien avulla yhteyden saaminen muihin sisaruksiin ja siirtyminen maailmasta toiseen niiden avulla sekä juonittelu ja salailu toivat nautittavan lukukokemuksen ja halun lukea lisää.

Xariel
lokakuu 26, 2008

Ihan loistava. :) Minä tosiaan pidin tästä ja paljon. Alku veti heti mukaansa, ja jotenkin se kaikki omanlaisuus ja mielenkiinnon herättävät hahmot ja ennen kaikkea tapahtumat, joita ei voinut arvata etukäteen olivat se koukku, joka sai lukemaan tämän yhdeltä istumalta. Tiivistunnelmainen, hämäävän ohut kirja. Ohut kyllä, mutta sisällöllisesti ja tasollisesti hyvinkin paksu. Miinus siitä, että tuntui kyllä loppuvan kesken. Mutta toisaalta, loppu sai haluamaan lisää ja siksi on jatko-osat keksitty. ;) Corwin... on erikoinen hahmo. Samoin hänen sisaruksensa, mielenkiintoisia omalla tavallaan. Erityistä on myös heidän keskinäiset välinsä ja pyrkimyksensä, jotka on esitetty samalla selvästi ja epäselvästi, yksinkertaisen taidokkaasti. Mitähän muuta... niin, maailma; Amber ja kaikki muut. Jotenkin se kaikki "taikuus", mitä heille on normaalia. Se spiraali(?)/reitti, jota oli käveltävä. Pelikortit. Maalaukset. Kaikki. Annoin viisi tähteä. :)

tpi
toukokuu 4, 2008

Ensimmäistä kertaa olen lukenut joskus 20 vuotta sitten. Silloin pidin kovastikin, nytkin pidin. Vauhdikas, nopea tarina, jossa aloitus on yksi parahaita fantasiakirjan aloituksia mitä olen lukenut. Tästä kirjasta saisivat nuoremmat fantasiakirjailijat ottaa oppiakin, joku jordani olisi käyttänyt tämän kirjan tapahtumiin kolme 700 sivuista opusta - ihan oikeasti!

heinäkuu 17, 2023
Maradmar