Kaikki alkaa siitä, kun Sandleforthin kaniinikylässä asusteleva Viikka saa kammottavan näyn, jossa kotiniitty valuu verta. Jotakin kauheaa on hänen mukaansa tapahtumassa, jotakin niin hirve Richard Adamsin "Ruohometsän kansa" (WSOY, 1975) on englantilaisen lasten- ja nuortenkirjallisuuden klassikko. Vuosien varrella olin kuullut teoksesta runsaasti kehuja lähipiiriltäni, mutta syystä tai toisesta tulin tarttuneeksi siihen vasta nyt. Ja kylläpä kannatti, sillä kirjahan oli ihan uljainta parhautta!

Kaikki alkaa siitä, kun Sandleforthin kaniinikylässä asusteleva Viikka saa kammottavan näyn, jossa kotiniitty valuu verta. Jotakin kauheaa on hänen mukaansa tapahtumassa, jotakin niin hirveää, että kaniinien on lähdettävä mikäli nämä mielivät säilyä hengissä. Luonnollisesti tämmöiset epäselvät houreet eivät vakuuta suurinta osaa yhdyskunnasta, mutta niin vain käy, että pieni joukko pupuja käy Pähkinä-nimisen kaniinin johdolla matkaan perustaakseen uuden yhdyskunnan turvallisemmalle seudulle.

Fantasiakirjallisuudelle ominaiseen tapaan tässäkin on kyse tärkeästä tehtävästä ja pitkästä matkasta halki vihamielisen ja vaarallisen ympäristön. Vaaroja on moneen lähtöön: pelätä ei pidä ainoastaan ihmisiä ja saalistajia, vaan myös toisia kaniineja, joista hirmuisin on totalitaarisen Efrafa-kaniiniyhteiskunnan häikäilemätön johtaja Kenraali Ratamo.

Kaniinit ovat kirjassa hyvin kaniinimaisia, vaikka heillä onkin oma mytologinen tarustonsa, jossa seikkailevat muun muassa auringonjumala Frith sekä kaniinisuvun ovela alkuisä El Ahrairah.

Sankarimme jäävät mieleen mieleen mainioina persoonallisuuksina, joihin huomaa kirjan edetessä kiintyvänsä koko ajan enemmän. Huomasin itse jännittäväni ja vähän murehtivanikin sitä, miten päähenkilöille mahtaakaan käydä. Loppukohtaus saa kyyneleet nousemaan silmiin.

Englannin maaseudun ja luonnon kuvaus on kauttaaltaan vaikuttavaa. Suunnittelin itse juomapeliä, jossa pitäisi ottaa huikka joka kerta kun kirjassa mainitaan joku kasvi nimeltä, mutta sellaisen toteuttaminen vaatisi kohtalaisen hyvää toleranssia.

Luulisin, että "Ruohometsän kansasta" nauttivat kaikenikäiset lukijat, toki vähän eri tavalla. Lapset ja nuoret voivat nauttia siitä jännittävänä eläinfantasiana, kun taas aikuiset voivat ihastella kaunista luontokuvausta sekä pohdiskella onko kyse jonkinlaisesta allegoriasta vähän "Eläinten vallankumouksen" tapaan. Guardian-lehden mukaan Adams torjui itse teoriat siitä, että kirjalla olisi jotakin tekemistä kommunismin tai kristinuskon kanssa. "Rubbish! It’s just a story about rabbits!", kirjailijan sanotaan tokaisseen.

Kannattaa kuitenkin muistaa, että kirja on hetkittäin hyvin julma. En ainakaan muistaisi itse lukeneeni vähään aikaan mitään niin veretseisauttavaa kohtausta kuin Sandleforthin yhdyskunnan myrkyttäminen, joten perheen pienemmille kannattaa sen sijasta lukea vaikkapa Robert C. O'Brienin niin ikään erinomainen eläinfantasia "Hiirirouva ja ruusupensaan viisaat".

En ole vähään aikaan lukenut toista näin vaikuttavaa teosta!

Tietoa kirjasta :: Ruohometsän kansa

Richard Adams Julkaistu: 1975
Tyylit: fantasiaeläinfantasia, nuoret
Avainsanat: carnegie-mitali, elokuva, tv-sarja

Alkuteos ilmestynyt 1972. Suomentanut Kersti Juva. Lukujen motot suomentanut Panu Pekkanen. Päällys: John Lawrence. 1. laitos: WSOY, 1975. Sidottu. 10. painos: WSOY-pokkari, 2010. Nidottu.

Carnegie-mitali 1972, Guardian-lastenkirjallisuuspalkinto 1973. Mythopoeic-palkintoehdokas 1975. Valittu American Library Association's 100 Best Books for Teens -listalle vuonna 2000.

Viikka ja Vatukka, Voikukka ja Mansikka, Pähkinä, Hopea ja muut kaniinit, ... (lisää)

Merten gorillaMyrskyn aika (Soturikissat: Klaanien synty, #2)Kertomuksia klaaneista (Soturikissat-novellit, #2)Kertomattomia tarinoita (Soturikissat-novellit, #1)Myrsky nousee (Soturikissat, #4)
LordStenhammar
Uusin jäsen: Päivi Tolmunen