Nuku, nuku leluseni (Iik! #4) - Anu Holopainen6

Kirja-arvio :: Nuku, nuku leluseni

Kirjoittanut Matti Karjalainen

Loppukesän hellepäivinä sattuu nimittäin käymään niin, että vanhalle metsäki Anu Holopaisen "Nuku, nuku leluseni" (Myllylahti, 2020) on neljäs osa Iik! -nimeä kantavassa sarjassa, jossa seurataan Sakun, Sussan ja heidän eläväisen pikkusiskonsa Siirin seikkailuja. Sarja on ollut sopivan pelottava alakoululaisten makuun ja siinä on samalla tehty kauhukulttuurin erilaisia piirteitä tutuksi. Kuten kirjan nimestä voi päätellä, on tällä kertaa vuorossa muikea hatunnosto Stephen Kingin mestariteokselle.

Loppukesän hellepäivinä sattuu nimittäin käymään niin, että vanhalle metsäkirkolle (tuttu osasta Kilikorven vampyyri) etsiytyvä lapsikatras tulee haudanneeksi ketun raateleman naakan erikoiselta näyttävän kiven viereen. Naakka nousee tietysti haudasta ja tulee koputtelemaan ikkunaa, mutta miten mahtaa käydä, kun sisaruskatraan nuorimmainen päättää kokeilla kuinka mystinen maaperä vaikuttaa pehmoleluihin? Huonosti, tietysti.

- Ja Pöpö kiipesi mun ikkunalle ja mä päästin sen sisään, Siiri jatkoi märisten. - Mutta se ei leikkinytkään mun kanssa, vaan kävi toisten lelujen kimppuun. (s. 53)

"Nuku, nuku leluseni" on ehkä himpun verran miedompi tapaus kuin sarjan kaksi ensimmäistä osaa. Vaikka pehmolelut kimppuun käyvätkin, ei touhu ihan kauhean pelottavaksi käy, eli kirjaa voinee suositella huoletta pienemmillekin kauhun ystäville.

Kampanja: Kokeile 30 päivää ilmaiseksi BookBeat ja Elisa Kirja

Nuku, nuku leluseni

Sidottu.

Suositun IIK!-sarjan neljäs osa pelottelee alakouluikäisiä lukijoita Stephen Kingin hengessä.

Helppolukuinen, maltillisen pituinen ja sopivan jännittävä tarina houkuttelee myös vähemmän lukevia lapsia uppoutumaan kirjaan. Sussa, Saku ja Siiri retkeilevät vanhaan paimenkirkkoon, ja Siirin syöttäessä lintuja kirkon pihassa myös kettu päättää napata välipalaa. Urhea Siiri saa naakan pois ketun hampaista, mutta lintuparka on jo kuollut. Lapset päättävät haudata sen, ja löytävät kauniin paikan – kiven, jossa on siivenmuotoinen kuvio. Naakka ei suostukaan pysymään hengettömänä, vaan tekee yllättävän paluun haudan takaa. Saku ja Sussa kauhistuvat, mutta Siiri saa idean haudata lelujaan samaan paikkaan.

Kohta ovat Muru-haliapina, Pöpö-pehmonorsu ja Tipsu-yksisarvinen tulossa levittämään kauhua elävien keskuuteen. Ne on pysäytettävä, mutta miten? Löytyykö ratkaisun avain metsäkirkon muinaisen papin jäämistöstä?