Lyödään rahoiksi (Kiekkomaailma #31) - Terry Pratchett5

Kirja-arvio :: Lyödään rahoiksi

Kirjoittanut Lukijatar

Yllättävän suora toisinto Posti kulkee -teoksesta. Von Lipwig on päähenkilönä (anti)sankarillisempi kuin Pratchettin päähenkilöt keskimäärin ja perinteisemmän viihdesankarin muottiin sopiva. Filosofinen pohdinta on jopa kiinnostavampaa kuin edellisessä von Lipwig -kirjassa, mutta käytännössä lukukokemus tuntui ihan samalta.

Yhden tähden saa peruslaadukkuudestaan ja toisen Kiekkomaailman valloittavasta todellisuudesta, puolikkaan vauhdikkaasta juonesta.

Suosittelen teosta niille, jotka ihastuivat von Lipwigin seikkailuihin ja haluavat lisää täsmälleen samaa tavaraa, sekä niille, jotka ovat kiinnostuneita lukemaan talousfilosofian ja fantasiakirjallisuuden yhdistelmää.

Kampanja: Kokeile 30 päivää ilmaiseksi BookBeat

Lyödään rahoiksi

Alkuteos ilmestynyt 2007. Suomentanut Mika Kivimäki. Kannen kuva: Paul Kidby. Sidottu, kansipaperi.

Locus-palkinto (paras fantasiaromaani) 2008. Nebula-palkintoehdokas 2008.

Tahmee von Lipwigillä menee hyvin. Postitoimisto toimii omalla painollaan, elämä on ylen tasaista ja kunniallista ja vanha kelmi huomaa kauhukseen muuttuneensa yhteiskunnan tukipylvääksi. Onneksi lordi Vetinarilla olisi taas töitä: Kuninkaallinen Pankki ja rahapaja pitäisi saattaa pölyyntyneestä itsetyytyväisyydestään nykyajan tasalle. Alkukankeuden jälkeen Tahmee saadaan ryhtymään asialle ja jopa innostumaan tehtävästään, ja mikäpä ettei, huijari sopii finanssialalle aivan luonnostaan, ja jos siinä pääsee vielä painamaan omat rahansakin...

Kiekkomaailman 31. osassa pureudutaan vitsailun varjolla siihen, miksi rahalla on niin salaperäinen valta ihmisten mieliin!