Muistojenlukija (Väki #1) - Elina Rouhiainen8

Kirja-arvio :: Muistojenlukija

Kirjoittanut _kirjakeiju_

Trilogian avausosa oli yllättävän positiivinen lukukokemus. Olin kirjan lukeneiden puheista ymmärtänyt, että kyseessä olisi lähinnä muunsukupuolisuutta käsittelevä kirja. En odottanut paljoa, koska tämä aihepiiri ei lähtökohtaisesti kiehdo minua erityisemmin. Kaikki ovat mitä ovat, mitä siitä sen suuremmin pohtimaan ja jauhamaan. Yllätyinkin siis positiivisesti yliluonnollisten voimien ja romantiikan runsaudesta kertomuksessa. Rouhiasen kirjoitustyyli miellyttää minua, eikä tämäkään kertomus ollut poikkeus. Kokonaisuus oli kiinnostava, sopivan yllättävä ja nopealukuinenkin. Kirjasta tuli mieleeni juonen puolesta Luhtasen & Oikkosen Nymfi-kirjat.

Kampanja: Kokeile 30 päivää ilmaiseksi BookBeat

Muistojenlukija

Kannen ja ulkoasun suunnittelu: Laura Lyytinen. Sidottu, kansipaperi.

Kuvastaja-palkinto 2018, Topelius-palkinto 2018.

KUKA TAHANSA, JOKA OLI KIINNOSTUNUT LINNUISTA, EI VOINUT OLLA IHMETTELEMÄTTÄ NIIDEN MUUTTOKÄYTTÄYTYMISTÄ.
MISTÄ NE TIESIVÄT, MINNE MENNÄ?
MIKÄ KERTOI NIILLE, ETTÄ NE OLIVAT PERILLÄ?

16-vuotiaalla Kiurulla on salaisuus: hän pystyy napsimaan toisten ihmisten muistoja kuin lintuja haaviin. Kun hän sattumalta törmää samankaltaisia kykyjä omaaviin romaniveljeksiin ja intialaistaustaiseen genderqueeriin, Kiurulle avautuu aivan uusi todellisuus. Pian vallatussa talossa hengailevaan porukkaan liittyy myös Kiurun lapsuudenystävä Samuel, johon Kiuru on ollut jo pitkään ihastunut. Mitä paremmin Kiuru oppii tuntemaan uudet ystävänsä, sitä ristiriitaisemmaksi hänen suhtautumisensa käy. Mutta kun railo syntyy, se syntyykin yllättävään kohtaan. Vähitellen Väen salaisuudet alkavat paljastua, ja pian Kiuru tajuaa joutuvansa pakenemaan henkensä edestä.

Muistojenlukija avaa ympäri Eurooppaa liikkuvan Väki-trilogian, jonka ensimmäinen osa sijoittuu Itä-Helsinkiin ja avaa näkymän Suomessa oleskelevien paperittomien siirtolaisten elämään. Neliosaisella Susiraja-sarjallaan debytoinut Rouhiainen vakuuttaa uudella tarinamaailmallaan, joka nivoo yhteen realismia, urbaania fantasiaa ja nykyeurooppalaista kiertolaisuutta.

"Muistojenlukija nivoo kiehtovaan tarinaan taidokkaasti keskustelua etuoikeuksista, ihmisarvosta ja yhteiskunnasta. Henkilöhahmojen kuvaus on vahvaa, uskottavaa ja monisyistä. Sujuvasti etenevä ja erinomaisesti kirjoitettu urbaani fantasiateos vangitsee lukijan mukaansa ja jättää vahvan muistijäljen." – Topelius-palkintoraati

"Upea fantasiaa realismiin sekoittava tarina koskettaa viiltävillä nuoruuden kuvauksillaan. Kiuru on erinomaisen elävä henkilö ja hänen sisäiset taistelunsa turvallisen elämän ja villin vapauden välillä todentuntuisia.” – Marjaana Roponen, Aamulehti