Kirja-arvio: Poltettu maa

Kirjoittanut rudi92

Varoitus: kirja-arvio sisältää juonipaljastuksia

Poltettu maa on pitkään todella upea, mieleenpainuva ja jännittävä. Ja sitten yhtäkkiä tulee usean kymmenen sivun mittainen pätkä, mikä on niin tylsä, ettei pystynyt millään jatkamaan lukemista. Mutta onneksi jatkoin, sillä kirja parani kummasti, ja siitä tuli jälleen aivan upea. Tämän tylsän osuuden takia kirja saa puoli pistettä vähemmän kuin ensimmäinen osa.

Ja nyt on pakko taas palata siihen leffaan, mikä tästä kirjasta on tehty. Olen edelleen sitä mieltä, etten ymmärrä, miksi leffojen tekijät ovat päättäneet muuttaa leffoja niin paljon, sillä tämäkin kirja on tiettyjä kohtauksia lukuun ottamatta parempi kuin leffa. Kirjoissa hahmoihin panostetaan enemmän, heidän välisensä suhteet ovat paljon laajempia, ja onnistuneempia sekä he vaikuttavat enemmän ikäisiltään. Pidän kirjasarjasta erittäin paljon, ja vaikka pidän myös leffasarjasta, niin on kuitenkin pakko myöntää edelleen, että kyllä kirja voittaa aina siitä tehdyn leffan.

Poltettu maa

Alkuteos ilmestynyt 2010. Suomentanut Jussi Korhonen. Nidottu.

Maze Runner -trilogian toinen osa, Poltettu maa jatkaa Thomaksen uskomatonta tarinaa. Paettuaan Labyrintistä Thomas luuli koettelemustensa olevan ohitse, mutta hän oli väärässä. Labyrintti oli vasta kokeen ensimmäinen vaihe, ja nyt Thomas saa uuden tehtävän kulkutauti Roihun kurittamassa, paikoin elinkelvottomaksi tuhoutuneessa maailmassa.

Ihmiskokeen taustalla olevan PAHA-organisaation edustaja tartuttaa taudin Thomakseen tutkimustarkoituksessa. Saadakseen vastalääkettä Thomaksen on ystävineen ylitettävä kahdessa viikossa Poltettu maa, maan tasalle tuhoutunut alue.

Maze Runner -trilogia on New York Timesin bestseller-listan kärjessä. Myös sarjan toisesta osasta on tehty elokuva (Maze Runner: The Scorch Trials), joka tulee Yhdysvalloissa ensi-iltaan syyskuussa 2015.