Tappava lääke (Maze Runner #3) - James Dashner10

Kirja-arvio :: Tappava lääke

Kirjoittanut rudi92

Varoitus: kirja-arvio sisältää juonipaljastuksia

Tappava lääke on upea päätös tälle huimalle sarjalle. Viimeinen osa on mielestäni ekan osan kanssa yhtä hyvä, ja selkeästi parempi kuin toinen osa. Monet kohdat ovat aivan huikeita ja täytyy sanoa, että PAHA-järjestö oli aika sekopäistä.

Ja nyt täytyy mainita muutama sana siitä kaikkein pahimmasta asiasta, minkä koin koko kirjasarjan aikana. Ja se oli Newtin sairastuminen ja kuolema. Pidin koko sarjan ajan Newtistä, ja mielestäni hän oli koko sarjan ainoa hyvä tyyppi. Siksi oli aivan kamalaa lukea hänen kohtalostaan. Kun katsoin ensimmäisen kerran Tappavasta lääkkeestä tehdyn elokuvan, itkin kohtaukselle missä Newt kuoli. Kun luin ensimmäisen kerran kirjassa saman kohtauksen, itkin niin, etten voinut vähään aikaan lukea. Olen myös sitä mieltä, että kirjassa (elokuvaan tätä kohtaa ei jostain syystä tehty), kohtaus jossa Thomas ja muut lähtevät pelastamaan Newtiä muiden sairastuneiden karanteenialueelta, oli koko sarjan tunteikkain ja ehdottomasti surullisin kohtaus. Mielestäni se olisi pitänyt tulla myös leffaa, samoin kohtaus missä Newt kertoo Thomasille yrittäneensä tappaa itsensä labyrintissä.

Kokonaisuutena koko sarja on upea, ja vaikka toisessa osassa olikin tylsä suvantovaihe, niin olen vahvasti sitä mieltä, että tämä sarja kannatti ehdottomasti lukea.

Tappava lääke

Alkuteos ilmestynyt 2011. Suomentanut Jussi Korhonen. Nidottu.

Maze Runner -trilogian kolmannessa osassa Thomaksen henkeäsalpaava tarina jatkuu. Poltetun maan ylityksen jälkeen Thomas joutuu uuteen karmivaan ihmiskokeeseen.

Hänen aivojaan on käsitelty niin, että PAHA-organisaation edustaja voi kontrolloida häntä. Thomas onnistuu saamaan osan pois pyyhityistä muistoistaan takaisin, mutta ne ovat liian piinaavia. Muistojensa rippeiden voimalla hän pakenee uhkarohkeiden ystäviensä kanssa ja yrittää pelastaa sen, minkä vielä voi.

Maze Runner -trilogia on New York Timesin bestseller-listan vakionimikkeitä. Sarjan kolmannesta osasta on tekeillä elokuva (Maze Runner: The Death Cure), joka tulee Yhdysvalloissa ensi-iltaan helmikuussa 2017.