Veren vangit (Vampyyrikronikat #1) - Anne Rice6

Kirja-arvio :: Veren vangit

Kirjoittanut Edhelwaen

Osuin kirjaan tavallaan vahingossa ja nyt olen lukenut suunnilleen kaikki kyseiseen sarjaan kuuluvat kronikat. Jos mitenkään kielitaito riittää, kannattaa ehdottomasti lukea englanniksi, sillä Rice kirjoittaa hyvin kaunista ja kuvailevaa, uskottavasti eroottista englantia. Suomeksi, ihan kielen piirteiden takia, saattaa kerronta kuulostaa hieman kornilta. Lisäksi englanniksi on saatavilla sarjan kaikki plus kymmenen osaa. Tämä osa ei kuitenkaan ole mielestäni aivan yhtä hyvä kuin suurin osa seuraavista.

Kampanja: Kokeile 30 päivää ilmaiseksi BookBeat

Veren vangit

Alkuteos ilmestynyt 1976. Suomentanut Hanna Tarkka.

1. painos: Otava, 1992. Kannen piirros: Hannele Vanha-Aho. Nidottu.
2. painos: Otava, 2009. Seven. Nidottu.

British Fantasy -palkintoehdokas 1977.

Paholaismaisen kiehtova, tumman aistikas kulttiromaani vampyyreista, joita raastaa inhimillisyyden kaipuu ja sammumaton verenhimo

Kun Louis kohtaa Lestatin 1700-luvun New Orleansissa, hän on tavallinen kuolevainen ja plantaasien perijä. Lestat sen sijaan on vampyyri, kuolematon yön kulkija, ikikaunis nautiskelija. Mitä enemmän Lestat kertoo elämästään, sitä kiihkeämmin Louis haluaa varjojen maailmaan, jota hallitsee lämpimän veren hypnoottinen tykytys.

Anne Ricen vallankumouksellisesta kulttisarjasta on suomennettu myös Vampyyri Lestat ja Kadotettujen kuningatar. Veren vangeista tehdyn elokuvan on ohjannut Neil Jordan.

”Modernin kauhun perusteoksia. Hienostunut, tyylikäs ja surumielinen romaani.” – Helsingin Sanomat