Liikkuva linna (Liikkuva linna #1) - Diana Wynne Jones10

Kirja-arvio :: Liikkuva linna

Kirjoittanut Dark Moon

Tykkäsin kirjasta todella paljon etenkin tarinallisesti.Tykkäsin etenkin siitä miten kaikkiin hahmoihin ja niiden luonteisiin oltiin panostettu, eikä niiden luonnetta oltu unohdettu tarinan jatkuessa.

Liikkuva linna

Alkuteos ilmestynyt 1986. Suomentanut Ville Viitanen. Kannen kuva: Sami Saramäki.

1. painos: WSOY, 2005. Sidottu.
2. painos: WSOY, 2006. Nidottu.

Boston Globe-Horn Book Award 1986.

Menestys kirjana ja elokuvana!

Hattukaupan Sophie on Hatterin kolmesta sisaresta vanhin, ja kohtalon mukaan hänen on turha toivoa menestystä elämässään. Eräänä päivänä kauppaan ilmestyy mahtava Erämaan noita, joka sanoo antavansa Sophielle opetuksen ja loihtii hänet vanhaksi eukoksi. Sophie jättää työnsä, rupeaa keppikiertolaiseksi ja hakee viluissaan yösijaa kaupungin laidalle ilmestyneestä liikkuvasta linnasta. Sen valtiaan, velho Howlin, huhutaan syövän nuorten tyttöjen sydämiä, mutta mitäpä pelättävää vanhalla Sophiella muka olisi?

Linnaa liikuttaa tulidemoni Calcifer, joka tarjoaa viekkaasti apuaan loitsun purkamisessa. Sophie lupaa vuorostaan vapauttaa tulidemonin Howlin kanssa solmitusta sopimuksesta. Samalla kun siivooja-Sophie tutustuu linnaan ja sen salaperäisen oven takaisiin paikkoihin, hän joutuu kallistamaan korvansa myös levottoman sydämensä sanomalle. Kauanko turhamainen nuori velho sietää nurkkiaan nuuskivaa omapäistä taloudenhoitajaansa?

Diana Wynne Jonesin humoristiseen fantasiaromaaniin perustuva samanniminen animaatio on Japanin kaikkien aikojen kolmanneksi katsotuin elokuva. Kirjaa ja Hayao Miyazakin (Henkien kätkemä) ohjaamaa elokuvaa yhdistää kaikkialle ulottuva yliluonnollisen luonteva maagisen läsnäolo.