Kirja-arvio: Leijuva linna

Kirjoittanut Dark Moon

Tykkäsin kirjasta, vaikka se ei ollut minun mielestäni ihan yhtä hyvä kuin liikkuva linna-

Alkuteos ilmestynyt 1990. Suomentanut Ville Viitanen. Kannen kuva: Sami Saramäki. Sidottu.

Kaukaisessa maassa, Ingarysta etelään, asuu Abdulla. Päivisin hän on tavallinen mattokauppias, jolla on huolenaan yli-innokkaat sukulaisensa. Heidän vaatimuksiaan hän pakenee päiväuniin. Unelmissaan Abdulla on prinssi, joka rakastaa ihanaa prinsessaa.

Eräänä päivänä salaperäinen muukalainen myy Abdullalle nukkavierun maton. Maton taikavoimien myötä nuoren miehen unelmat alkavat käydä toteen, mutta niin alkavat painajaisetkin. Hän pääsee prinsessansa luokse, vain nähdäkseen kuinka ilkeä džinni sieppaa tämän ja kiidättää öiselle taivaalle.

Abdulla päättää pelastaa rakkaansa, kunhan vain ensin löytää hänet. Avukseen hän saa oikukkaan mattonsa lisäksi ynseän pullonhengen, jonka toteuttamilla toiveilla on ikävä kyllä epämieluisia sivuvaikutuksia…

Leijuva linna sijoittuu samaan maailmaan kuin vuonna 2005 ilmestynyt, Hayao Miyazakin piirroselokuvanakin tunnettu Liikkuva linna, ja tapaamme jälleen myös Sophien ja velho Howlin.