Kirja-arvio: Kuninkaan paluu

Kirjoittanut EveMoon

Ymmärrän Tolkienin arvon fantasiagenren uranuurtajana, vaikken itse kaikkein eniten hänen tekstiinsä osaakaan uppoutua. Jos on intohimoinen fantasiagenren suhteen niin nämä kirjat kannattaa kyllä lukea jossain vaiheessa ihan jo pelkästään sivistääkseen itseään.

Alkuteos ilmestynyt 1955. Suomentanut Kersti Juva. Runot suomentanut Panu Pekkanen. Tarkistettu laitos: WSOY, 2002. Päällys: Sami Saramäki. Sidottu, kansipaperi. Painostiedot Kontuwikissä.

KOHTI LOPULLISTA PÄÄMÄÄRÄÄ

Kun tummat pilvet kerääntyvät Keski-Maan taivaalle ja mantereen mahtavien katse on suuntautunut muualle, joutuvat pienet ja hiljaiset tekemään sankaritöitä…

Taistelukentällä Aragorn kokoaa valapatot aaveet avukseen, kun Sauronin örkkiarmeija ryhmittyy Keski-Maan joukkoja vastaan. Sillä välin hobitit Frodo ja Sam jatkavat piinallista matkaansa ahneen Klonkun varjostamana kohti Tuomiorotkoa – tuhotakseen epäonnen sormuksen. Mutta onko taikasormuksen lumo voittamaton?

Taru Sormusten herrasta on J. R. R. Tolkienin (1892–1973) rakastettu, ajaton ja suurelokuvaksikin sovitettu fantasiaklassikko. Kuninkaan paluu yhdistää eeppisen fantasiakertomuksen kahden edellisen osan rönsyilevät tapahtumat mahtavaan finaaliin.

"Kirjallisuuden omalaatuisinta satua (…) tulvillaan huimien seikkailujen jännitystä ja vertojaan hakevia sankaritekoja." – Eino Salmenperä, Satakunnan Kansa