Myrskynsilmä - Meri Luttinen9

Kirja-arvio :: Myrskynsilmä

Kirjoittanut Pieni ja sitkeä

Varoitus: kirja-arvio sisältää juonipaljastuksia

Ihana kirja. Hienoa, että Suomesta tulee tällaista kirjallisuutta. Pidin siitä, miten tasapainoinen tarina oli. Kiihdytys- ja suvantovaiheet seurasivat sopivassa suhteessa toisiaan. Mielestäni Kainuun oli helppo samaistua, sillä hän ei ollut mikään soturitar tai uhkarohkea seikkailijatar, vaan hieman hukassa itsensä kanssa oleva nuori nainen, jolle oli yllättäen annettu suuri tehtävä. Siksi mieleeni tuli vähän Taru sormusten herrasta -sarjan Frodo, ja mielestäni Myrskynsilmä muistutti hieman sormusta.

Kainun kotikylä, Hohkalinna ja Sarajala kietoutuivat hienosti toistensa lomaan ja jokaisessa paikassa huomasin aina pohtivani, millainen Kainun tulevaisuus tulisi täällä olemaan. Historialliset yksityiskohdat, kuten tuohikontit ja seinällä olevat puulusikat, oli upotettu luontevaksi osaksi tarinaa ja ihmisten elämää. Jos jotakin kritisoitavaa sanoisin, niin ehkä sen, että kesken toimintakohtausten alettiin pohtimaan syvällisiä, se ei tuntunut sille oikealta hetkeltä. Kaikkiaan kuitenkin viime aikoina lukemistani suomalaisista fantasiakirjoista tämä on ehdottomasti parhaasta päästä.

Myrskynsilmä

Kansi: Riikka Turkulainen. Sidottu.

Topelius-palkinto 2021.

Kaunis historiallinen fantasiaromaani esikoistekijältä

16-vuotias Kainu joutuu luopumaan entisestä elämästään ja tulevaisuuden haaveistaan, kun hänelle lankeaa suuren tietäjän rooli. Muinaissuomalaiseen fantasiamaailmaan sijoittuva seikkailu kertoo koskettavasti nuoren aikuisen oman paikan etsimisestä ja löytämisestä.

Keskikesän yöttömänä yönä Kainu seisoo punamultakehien reunalla. Nuoret tytöt löytävät riitissä paikkansa emännyyden, äitiyden tai käsityöläisyyden kehistä. Sisimpänä on viisi tietiän kehää, joista voimallisimpaan kukaan ei ole päässyt satoihin vuosiin. Kun Kainu astuu keskimmäiseen kehään, hänen osakseen lankeaa suuri tehtävä – eikä hän ole enää sama. Kainu joutuu lähtemään hurjalle ja pitkälle matkalle, jonka aikana hänen on myös selvitettävä, kuka hän itse on.