Kirja-arvio: Kodittomien kaupunki

Kirjoittanut _kirjakeiju_

Mielenkiintoinen kuvaus eteläisestä Suomesta merenpinnan nousun jälkeen. Pidän kirjassa erityisesti realistisuuden tunnusta. Minun ei ole lainkaan vaikea kuvitella, että katastrofin jälkeen ihmiset yrittäisivät selviytyä ja ja suhtautuisivat toisiinsa kirjassa kuvatulla tavalla. Alun rottakertomus taas hämmensi minua suuresti. Pitkään ajattelin, että kirja kertoo inhimillistetyistä rotista. Jossain kohtaa päädyin päättelemään, että kyllä ne ihmisiä taitavat olla. Kirja toimisi varmasti paremmin teini-ikäiselle lukijalle kuin minulle, jonka oli hieman hankala samaistua tähän rasittavaan teini-ikäiseen päähenkilöön.

Alkuteos ilmestynyt 2011. Suomentanut Asko Sahlberg. Nidottu.

Topelius-palkintoehdokas 2012.

Lilja on 15-vuotias. Kun hän syntyi vuonna 2035, hänen perheensä joutui muuttamaan pois kotikaupungistaan Helsingistä. Helsinki, kuten suurin osa maapalloa, on peittynyt veden alle: kaikki kantasuomalaiset asustavat turvatuissa, aidatuissa ja hyvissä oloissa Keski-Suomessa, veden ulottumattomissa.

Eräänä päivänä Lilja saa selville, että hänen tätinään pitämänsä nainen – joka jäi tulvehtivaan Helsinkiin vuonna 2035 – onkin hänen oikea äitinsä. Lilja päättää karata kotoa ja suunnata Helsinkiin etsimään äitiään.

Mutta entinen pääkaupunki on täysin eri maailma. Se on muuttunut suurilta osin vedenalaiseksi kaupungiksi, jonka ovat asuttaneet vedennousun kodittomiksi jättämät ihmiset ympäri maailmaa. Helsinki, tai oikeastaan Halsingih, on tätä nykyä intialaisten ja kiinalaisten kansoittama vesikaupunki.

Lilja on matkustanut Helsinkiin sattumalta intialaisveljesten mukana, ja nämä antavat Liljan pikkusiskonsa Manjun hoiviin. Lilja ja Manju ystävystyvät, mutta elämä Halsingihssa ei ole helppoa, eikä äidin löytäminen ole suinkaan ainoa ongelma, johon tytöt törmäävät.

Annika Luther on kirjoittanut upean nuortenkirjan. Tuttuun tyyliinsä hän onnistuu kirjoittamaan isoista, vakavista aiheista täysin kauhistelematta – aidosti ja sydämellä. Lisäksi Luther naurattaa ja nostaa esiin päivänpolttavia ympäristö- ja maahanmuuttoteemoja. Suomalaisessa nuortenkirjallisuudessa Luther on omaa luokkaansa.