Salamurhaajan taival (Näkijän taru #3) - Robin Hobb9

Kirja-arvio :: Salamurhaajan taival

Kirjoittanut Päivi

FitzUljaan  tarina onneksi jatkuu vielä sarjassa Lordi Kultainen ja Narri ja Näkijä.  Koska olen tätä kirjoittaessa jo lukenut  kaikki Fitz seikkailut, voin sanoo että kannattaa muidenkin lukasta.

Salamurhaajan taival

Alkuteos ilmestynyt 1997. Suomentanut Sauli Santikko.

1. laitos: Otava, 1998. Kannen kuva: Stephen Youll. Sidottu.
2. laitos: Otava, 2000. Seven. Kannen kuva: Stephen Youll. Nidottu. 2. painos 2004.
3. laitos: Otava, 2018. Seven. Kannen kuva: Jackie Morris. Nidottu.

Locus-palkintoehdokas (fantasiakirjat) 1998.

Kuuden herttuakunnan kohtalo on vaakalaudalla vanhan kuninkaan kuoltua. Kruununprinssi Totuus on kadonnut matkallaan Vuorimaille etsimään tarujen ikiaikaisia, jotka voisivat pelastaa valtakunnan punalaivojen kauheilta hyökkäyksiltä. Valta on anastanut kruunun veljeltään, rosvonnut Peuralinnan ja jättänyt kansansa merirosvojen armoille. Tukenaan hänellä on ryhmä, joka ei arkaile käyttää muinaista magiaa pahuuden ja kuninkaansa palvelemiseen.

Ainut joka voisi pelastaa valtakunnan on salamurhaaja Fitz, mutta hänen uskotaan kuolleen. Vain harva tietää, että ystävät ovat pelastaneet FitzUljaan kauhistuttavalta lopulta. Vähä vähältä hänen voimansa palautuvat, ja hän lähtee pitkälle, vaaralliselle matkalle kostaakseen Vallalle.

Koko valtakunnan kohtalo riippuu nyt Fitzin ja hänen susikumppaninsa Yönsilmän toimista. Mutta riittävätkö heidän taitonsa ja voimansa palauttamaan Kuuden herttuakunnan mahdin?

SALAMURHAAJAN TAIVAL päättää Robin Hobbin mahtavan Näkijän taru -trilogian. Se on fantasiakirjallisuuden hienoinpia helmiä, unohtumaton tarina, jossa on klassikon aineksia.