Savuvarkaat (Savuvarkaat #1) - Sally Green8

Kirja-arvio :: Savuvarkaat

Kirjoittanut _kirjakeiju_

Yllättävän hyvin koossa pysyvä historiallisen seikkailun tapainen fantasiakertomus. Kirjassa on monta juonihaaraa ja jokaisessa oma päähenkilönsä. Tällainen kerrontaratkaisu johtaisi helposti sekavuuteen, mutta pysyin mukana yllättävän hyvin. Oli hauska arvuutella pahiksen juonia samalla kun juoni alkoi tiivistyä ja henkilöiden polut kohtasivat. Pidin tästä huomattavasti enemmän kuin Greenin edellisestä sarjasta. Kerronta tuntui soljuvan nyt vaivattomammin ja historiallinen miljöö toi mukavaa tunnelmaa.

Savuvarkaat

Alkuteos ilmestynyt 2018. Suomentanut Sari Kumpulainen. Kansi: Perttu Lämsä. Sidottu.

Konfliktin partaalla olevassa maailmassa omia valintojaan ja tulevaisuuttaan puntaroi viisi nuorta:

Älykäs prinsessa, joka etsii rohkeutta kulkea omaa polkuaan.
Idealistinen soturi, jota sydän ja velvollisuudet repivät eri suuntiin.
Neuvokas metsästäjä, joka on kaikkein vaarallisimman saaliinsa jäljillä.
Hurmaava mutta vastuuntunnoton varas, jolla on salattu syntyperä.
Uskollinen palvelija, joka hautoo kostoa valtakuntansa puolesta.

Näiden nuorten kohtalot muuttaa ja kietoo yhteen vanhojen valtakuntien välisen sodan arvaamaton kulku – ja paholaissavua sisältävä mystinen pullo.

Savuvarkaat on Half Bad -menestystrilogiastaan tunnetun Sally Greenin uuden eeppisen YA-fantasiasarjan avausosa.

"Erittäin kunnianhimoinen... Palkitseva lukukokemus." – The Times

"YA-Game of Thrones, joka panee vastakkain vallan ja rakkauden, vakaumuksen ja sovinnaisuudet." – Booklist

"Catherine on hyvin eläväntuntuinen henkilöhahmo, jonka tarina kannustaa voimaantumiseen ja itsenäiseen ajatteluun." – Publishers Weekly

"Pitää lukijat lumouksessaan raastavaan loppuun asti." – Publishers Weekly