Kirjojen tytär - Margaret Rogerson8

Kirja-arvio :: Kirjojen tytär

Kirjoittanut kyty

Juoni veti mukaansa, vaikka kirja tuntui varsinkin alkuun ajoittain jopa hiukan kömpelöltä, sekä joiltain osin ennalta-arvattavaltakin. Kokonaisuutena se oli kuitenkin positiivinen yllätys, jossa riitti ryminää ja jollain lailla elokuvamaista kerrontaa, välillä oikeastaan tuntui kuin kohtaukset olisi jopa kirjoitettu sitä ajatellen. Toiminta ei kuitenkaan äidy puuduttavaksi. Tarina ja hahmot toivat minulle myös positiivisella tavalla mieleen nuorille tarkoitetut mangasarjat - vertaus saattaa kyllä tuntua oudolta, ja mangaa lukemattomat tuskin edes huomaisivat koko asiaa.

Kirjojen tytär

Alkuteos ilmestynyt 2019. Suomentanut Mika Kivimäki. Kannen kuva: Charlie Bowater. Sidottu.

Goodreads Choice -ehdokas 2019, Tähtifantasia-palkintoehdokas 2021.

MAAGINEN KIRJASTO.

Elisabeth on kasvanut pienestä pitäen Suuressa kirjastossa, hyllyiltään kuiskailevien ja rautakahleitaan kalistelevien loitsukirjojen ympäröimänä. Hän on aina tiennyt, että velhot ovat pahoja ja taikuus vaarallista.

KATALA JUONI.

Kun joku vapauttaa kirjaston vaarallisimman kirjan ja sabotaasi tekee Elisabethista pääepäilyn, hänet kiidätetään pääkaupunkiin tuomiolle.

ARVOITUKSELLINEN VELHO.

Elisabethin on laitettava toivonsa kahteen epätodennäköiseen liittolaiseen: velho Nathaniel Thorniin ja tämän salaperäiseen palvelijaan Silasiin. Pian hän on keskellä vuosisatoja vanhaa juonta, joka uhkaa syöstä kirjastot ja niiden mukana koko maailman turmioon.

”Maailma tarvitsee rohkeutta, rakkautta ja kirjoja. Sujuvasti etenevä seikkailuromaani tarjoaa kaikkea tätä ihastuttavien henkilöhahmojen kera.” – Tähtifantasia-palkintoraati