Satu-sedän kauheimmat sadut - Petteri Hakkarainen2

Kirja-arvio :: Satu-sedän kauheimmat sadut

Kirjoittanut _kirjakeiju_

Tässäpä oli erikoinen lukukokemus. Periaatteessa hyviä oivalluksia tutuista tarinoista, mutta kirjoitustyyli, rasismi ja sovinismi veivät niiltä pohjan. Kirjoitustyyli on kuin suoraan seiska-lehden vitseihin sopiva, eli nämä ovat satuja setämiehiltä heidän sielunveljilleen. Erityisesti naisiin suhtaudutaan hyvin kielteisesti ja alistavasti, mikä tulee esiin esim. kirjoittajan sivuhuomautuksissa. Kaiken kaikkiaan siis yllättävän huono kirja, odotin enemmän. Olettaisin, että kirjailija on kirjoittanut tämän ollessaan kahvilla kaverinsa kanssa huoltoasemalla, kaveri luultavasti piirsi lautasliinoihin nämä kuvat, jotka voi nyt nähdä lopullisessa kirjassa.

Kampanja: Kokeile 30 päivää ilmaiseksi BookBeat

Satu-sedän kauheimmat sadut

Piirrokset: Heidi Huovinen. Nidottu.

Maukkaan pikkutuhma uutuus

Eroottinen, suorastaan rietas pieni kirja sisältää seitsemän satuklassikkoa K-18 versioina. Mukana toikkaroivat Lumikki ja kääpiöt, kolme pientä porsasta, Punahilkka, Tuhkimo, Ruusunen ja prinssiksi muuttuva sammakko. Pahuus ja ilkeys eivät ole tarinoista välttämättä poistuneet, mutta ne ovat kummasti kiertyneet serpentiiniksi. Kirja on myös kujeileva vapautus lastensatujen epäjohdonmukaisista opetuksista – teemalla pelastakaa aikuiset.

Petteri Hakkaraisen kielellinen ilotulitus ammentaa alkuperäisteksteistä uusin sanoin, uusin aattein, vanhaa viekkaasti toistaen. Nyt annetaan mielikuvituksen lentää paikoitellen hävyttömästi, punaa poskille nostattaen. Tekstejä tukevat kuvataiteilija Heidi Huovisen huikeat piirrokset, jotka jättävät arvailuille juuri riittävästi varaa. Kurkista sisään jos uskallat – täysi-ikäisenä päätät itse!