Viimeiset miehet - Christina Sweeney-Baird7

Kirja-arvio :: Viimeiset miehet

Kirjoittanut _kirjakeiju_

Jälleen lähtee Skotlannista kiertämään tappava virus (kuten Nora Robertsin fantasiatrilogiassakin, nyt tosin ilman fantasiaelementtejä), joka leviää ympäri maailman tappaen suuren osan väestöstä. Tällä kertaa taudin kohderyhmänä ovat miehet, joista kuolee 90%. Tarinaa kerrotaan useamman naisen näkökulmasta ja sairauden aiheuttama inhimillinen kärsimys on käsinkosketeltavasti nähtävissä. Kertomus on mielenkiintoinen kuvaus siitä, miten valtiot selviävät poikkeustilassa ja miten ihmiset ottavat siitä kyllä kaiken mahdollisen irti ajaakseen omaa etuaan. Ahdistava lukukokemus, joka olisi varmasti ollut aivan omaa luokkaansa, jos olisi lapsia.

Viimeiset miehet

Alkuteos ilmestynyt 2021. Suomentanut Kirsi Luoma. Kansikuva: Tuomo Parikka. Sidottu, kansipaperi.

Otteessaan pitävä kirjallinen trilleri taudista, joka muuttaa kaiken​

Skotlannissa alkaa levitä tappava virus, joka tarttuu vain miehiin. Viruksen löytänyt naislääkäri leimataan vainoharhaiseksi, kunnes häntä vähätelleet miehet sairastuvat itse. Pandemia leviää kulovalkean lailla ympäri maapallon ja kylvää tuhoa, vaikka naiset yrittävät yhä epätoivoisemmin suojella läheisiään. Kilpajuoksu aikaa vastaan kiihtyy huimiin kierroksiin, kun vain rokotteen kehittäminen voi pelastaa ihmiskunnan tulevaisuuden.​

​Vain miehet kantavat virusta. Vain naiset voivat pelastaa meidät kaikki.