Foucaultin heiluri - Umberto Eco10

Kirja-arvio :: Foucaultin heiluri

Kirjoittanut Muuttohaukka

Jos mahdollista, pidin Foucaultin heilurista vielä enemmän kuin minut lumonneesta Ruusun nimestä. Foucaultin heiluri on hämmentävä matka eurooppalaisen historian ja salaliittojen syövereihin. Jälleen Umberto Econ suunnaton sivistyneisyys lyö kättä loistavan juonen kanssa eikä lukija voi muuta kuin hypätä matkalle mukaan. Huimaava loppukaan ei jätä lukijaa kylmäksi.

Foucaultin heiluri

Alkuteos ilmestynyt 1988. Suomentanut Tuula Saarikoski.

1. painos: WSOY, 1990. Sidottu, kansipaperi.
5. painos: WSOY, 2009. WSOY-pokkarit. Nidottu.

Mustaa magiaa tietokoneiden aikaan?

Kyllä – Umberto Ecolle kaikki on mahdollista. Teoksessa yhdistyy jännitysromaanin juoni aatehistoriaan ja metafyysisiin ajatusrakennelmiin samaan tapaan kuin Econ tunnetuimmassa kirjassa, Ruusun nimessä.

Kolme ystävystä pääsee perille vuosituhansia kestäneestä salaliitosta, jonka päämääränä on maailman herruus. Estääkseen sen he ryhtyvät ottamaan selville salaliiton taustahenkilöitä, mutta silloin pimeyden voimat lähtevät liikkeelle. Joku ei halua, että maailmanvaltausaikeet paljastuvat. Mystiset tapahtumat huipentuvat Pariisissa, joka muuttuu saatananpalvojien hornankattilaksi.

\"Ensyklopedinen salapoliisitarina.\" – Anthony Burgess, New York Times

\"Tiivis, paljonpuhuva, usein hämmästyttävän provosoiva – jännittävää aivovoimistelua, jonka lomassa Eco antaa ovelasti ymmärtää, ettei älykköjen pöyhkeilystä voi seurata mitään hyvää.\" – Publishers Weekly