Rautasusi (Vardari #1) - Siri Pettersen10

Kirja-arvio :: Rautasusi

Kirjoittanut Enni

Korpinkehät-trilogia nousi yläasteen aikana suureksi suosikikseni, ja olenkin kiitellyt kyseistä sarjaa syvästi omien kirjoituksieni parantamisesta. Siri Pettersen kuitenkin yllätti minut jälleen uudella kirjallaan, ja huomasin rakastuvani hänen kirjoitustyyliinsä samalla tavalla kuin useampi vuosi sitten. Rautasusi nousi siis välittömästi uudeksi suosikiksi. Sen kyllä sanon, että jo kirjoitustyylistä huomaa Vardarin kohderyhmän olevan hitusen Korpinkehiä vanhempi (yllätyksenä oli lukea ensimmäistä kertaa vittu-kirosanaa fantasiakirjassa, mutta sehän nyt ei haitannut).

Juva, Grif, Rugen, Nafraim... Kaikki niin upeita hahmoja, jokainen omalla tavallaan pidettävä ja samaan aikaan halveksuttava. Pettersenillä on uskomaton kyky tehdä kaikista hahmoistaan niin monipuolisia, että sitä ei voi kuin vain ihailla. Verenlukijat ja vardarit olivat kiinnostavia, samoin susimytologia, ja tietenkin itse "paholainen". Kirjan maailma oli tarpeeksi pieni, jotta siinä pysyi hyvin mukana, mutta sopivan kokoinen, etteivät kaikki kohtaukset kuitenkaan tapahtuneet samalla kadunvarrella. Kartat kirjassa olivat myös loistavia!

Ainoa ongelma kirjaa lukiessani oli se, kuinka tajusin jatkuvasti vertailevani Korpinkehien ja Rautasuden yhteneväisyyksiä, ja hainkin niitä koko ajan rivien välistä. Se nyt on vain minun henkilökohtainen ongelmani, ja sitä tuskin monella muulla lukijalla tulee olemaan. Eli lyhyesti sanottuna: lukekaa ihmiset Siri Petterseniä jos haluatte rakastua! Suosittelen sitä lämpimästi, vaikket mikään fantasian suurkuluttaja olisikaan :)

Rautasusi

Alkuteos ilmestynyt 2020. Suomentanut Eeva-Liisa Nyqvist. Kansi: Siri Pettersen. Sidottu.

Vangitseva pohjoinen mysteeri verestä, halusta ja riippuvuudesta.

Juva inhoaa verenlukijoita. Heitä ihaillaan ja ylistetään kyvyistään, mutta he ovat pelkkiä rahan- ja vallanjanoisia huijareita. Juva tietää tämän varsin hyvin, koska hän on syntynyt verenlukijoiden sukuun.

Kun Juvan perhettä uhkaavat vardarit, kammottavat olennot jotka eivät vanhene, hän sotkeutuu mukaan kamppailuun verenlukijoiden perinnöstä: synkästä salaisuudesta, joka kerran mullisti koko maailman – ja saattaa tehdä niin uudestaan. Selviytyäkseen Juvan on kohdattava lapsuusmuistonsa, jonka hän on yrittänyt unohtaa: hän on nähnyt paholaisen.

Rautasusi aloittaa itsenäisen Vardari-trilogian, joka sijoittuu samaan fantasiauniversumiin kuin palkintoja ja kansainvälistä ylistystä kahminut Korpinkehät-sarja.