Sammuta valot! / Sytytä valot! - Salla Simukka6

Kirja-arvio :: Sammuta valot! / Sytytä valot!

Kirjoittanut _kirjakeiju_

Erikoisesti toteutettu novellikokoelma, jota voi lukea kummastakin kannesta alkaen. Nolottaa myöntää, mutta vasta luettuani MELKEIN KOKO KIRJAN, tajusin aina kahdella novellilla olevan sama nimi. Siinä samassa rytäkässä ymmärsin, että jotkut samannimiset kertomukset kuvaavat samaa tarinaa, ainoastaan eri näkökulmista. Ennen tätä oivallusta olin pitänyt novelleja melko tylsinä ja tyhjänpäiväisinä, mutta tämä kerrontaratkaisu herätti mielenkiintoni. Kokoelmasta jäi hieman ristiriitainen olo ja olisinkin kaivannut enemmän luettavaa. Sitten olisin ehkä pystynyt päättämään pidänkö kirjasta vai en.

Kampanja: Kokeile 30 päivää ilmaiseksi BookBeat

Sammuta valot! / Sytytä valot!

Kansi ja ulkoasu: Laura Lyytinen. Sidottu, kansipaperi.

Mikä on kauheinta tai kauneinta, mitä sinulle on tapahtunut?

Salla Simukan odotettu ja oivaltava kertomuskokoelma Sammuta valot! / Sytytä valot! sisältää pieniä kauheita ja kauniita tarinoita nuorten elämästä.

Miksi kellariin saa mennä vasta 15-vuotiaana? Mitä Koiranpääpuistossa on tapahtunut? Kuka vierailee öisin Klaran eristyshuoneessa? Särkyykö ensirakkauden lumous, jos siitä kertoo rakkauden kohteelle vuosien jälkeen?

Kääntökirja Sammuta valot! / Sytytä valot! on uudenlainen kokoelma, jonka tarinat peilaavat toisiaan hätkähdyttävillä ja riemastuttavilla tavoilla. Simukan tekstit liikkuvat kauhusta romantiikkaan ja scifistä realismiin. Tämä teos on harvinainen herkku nuorille, aikuisille ja nuorille aikuisille.