Talo taivaansinisellä merellä - TJ Klune9

Kirja-arvio :: Talo taivaansinisellä merellä

Kirjoittanut aituriar

Talo taivaansinisellä merellä on aikuisille suunnattu satukirja, jollaista olen etsinyt vuosia. Siinä taianomaisen maailman ja hahmojen kautta käsitellään isoja, vaikeita, pelottaviakin aiheita. Kirja paljastaa maailman todellisen kauneuden, joka rakentuu pienistä asioista materian ja vallan tuolla puolen. Kirjan maailma on kuvitteellinen mutta niin lähellä omaamme, että sitä välillä tekee mieli yrittää koskettaa.

Kirjan äärellä pysähtyy vähän väliä ajattelemaan. Tarina vyöryttää puheenaiheita, jotka pakottavat lukijan tarkastelemaan omaa elämäänsä: haluanko muuttaa jotakin itsessäni tai maailmassa, jossa elän? Kirja on romaaniksi harvinaisen inspiroiva, ja uskon, että sillä voi olla lukijoihinsa - etenkin kaltoinkohdeltuihin tai syrjittyihin lukijoihinsa - mullistava vaikutus. Itse ainakin koen muuttuneeni lukuprosessin aikana.

Tarina on liikuttava. Nenäliinavaroitus. Harvoin fiktiiviset tarinat itkettävät minua niin kuin tämä.

Mutta on tarina hauskakin. Hulvattoman siitä tekevät erityisesti lapsihahmot, joiden letkautukset ja kommervenkit voisivat olla peräisin keskustelupalstalta, jossa vanhemmat kertovat omien lastensa järjestämistä hassuista kohtauksista. Mukaan mahtuu siis myös rutkasti naurunkyyneliä.

Vaikka kirja onkin kenties tarkoitettu lähinnä aikuislukijoille, mielestäni se sopii kenelle tahansa noin 10 ikävuodesta ylöspäin. Vaikka käsiteltävät aiheet ovat raskaita, taikuus ja lapsenomainen herttaus keventävät kuormaa.

Lämmin lukusuositus viittä vaille täyden kympin mestariteokselle.

Kampanja: Kokeile 30 päivää ilmaiseksi BookBeat

Talo taivaansinisellä merellä

Alkuteos ilmestynyt 2020. Suomentanut Mika Kivimäki. Sidottu, kansipaperi.

Lumoava fantasia oman paikkansa löytämisestä sekä ennakkoluuloista ja niiden murenemisesta

Linus Baker on säntillinen sosiaalityöntekijä, joka elää yksinäistä elämää kissansa ja rakkaiden vinyylilevyjensä kanssa. Kun Linus saa salaiseksi luokitellun työnannon ja matkaa Marsyasin saaren salaperäiseen orpokotiin, hän joutuu kuitenkin kyseenalaistamaan kaiken oppimansa. Orpokodissa asustaa kuusi maagista lasta: maahinen, metsänhenki, traakki, tunnistamaton vihreä otus, ihmissylikoira ja Antikristus. Linuksen tehtävä on selkeä: hänen on arvioitava, voivatko lapsoset saada aikaan maailmanlopun.

"Ihastuttava, ajatuksia herättävä." – Publishers Weekly

"Tämä on erityinen kirja, tarina, joka särkee sydämesi yhdellä sivulla ja saa sen tulvimaan toivoa seuraavalla." – Fantasy Book Review