Polte (Tukahdutetut #1) - Helmi Tolonen10

Kirja-arvio :: Polte

Kirjoittanut Aino

Tämä on semmoinen kirja, jota ei malttaisi laskea pois käsistä, kun sitä lukee. Tarina on samaan aikaan niin ihana sen puoleen, että se sisältää kaikki ne elementit, jotka minussa kirjoissa viehättävät (fantasiaa, romantiikkaa, seikkailua ja jännitystä), mutta kuitenkin omalaatuisilla ja niin nerokkailla elementeillä (en halua kertoa sen enempää siitä, niin säilyy mystiikka omaa lukua varten;) ). Henkilöhahmot on myös luotu erinomaisesti, koska heistä alkaa aidosti välittämään erittäin nopeasti ja haluaa tietää lisää. Heidän välillään on vastakkainaseitteluja ja erilaisia ihmissuhteita, mutta ne säilyvät jotenkin niin raikkaina, että valinnat niiden suhteen ei ole ilmiselviä, koska hahmot ovat niin inhimillisiä, eli eivät vain pahoja tai hyviä, vaan heissä on eri luonteenpiirteitä ja ulottuvuuksia kuten kaikissa aidosti onkin!  Kaiken kaikkiaan suosittelen tätä kirjaa erittäin paljon luettavaksi! En ollut pitkään aikaan lukenut mitään uutta kirjaa, joka jotenkin onnistui niin hyvin matchaamaan/sopimaan, juuri siihen mitä minä kirjalta kaipasin tai halusin. Odotan innolla tarinan jatkumista!

Kampanja: Kokeile 30 päivää ilmaiseksi BookBeat

Polte

Trilogian ensimmäinen osa keskittyy Itävaltaan Wieniin, Schwarzin linnaan, joka on traagisesta historiastaan huolimatta nykykäytössä sisäoppilaitoksena. Suomalaiset kolmannen vuoden lukio-opiskelijat saapuvat tänne opintoretkelle. Yksi heistä on Vanessa, joka painii hajanaisen minäkuvan ja ulkopuolisuuden tunteen kanssa.

Samaan aikaan itävaltalainen Thomas kamppailee tukahduttaakseen häneen kiinnittyneen myrkytetyn sielun tahdon, joka pyrkii häivyttämään hänen ihmisyytensä. Vanessan tavatessaan Thomas pääsee paremmin kosketuksiin inhimilliseen puoleensa, mutta onko hänen sisällään kytevä yliluonnollinen pahuus liian voimakas piilossa pidettäväksi?

Kun koulun kulissit alkavat rakoilla ja Vanessalle paljastuu asioiden todellinen puoli, paluuta entiseen ei ole. Hän ja Thomas joutuvat tekemään paineen alla äärimmäisen vaikeita valintoja ollessaan kirottujen sielujen, juonitteluiden ja vastarintaa hautovien vaiettujen nuorten tähtäimessä. Erilaisista taustoistaan huolimatta he ymmärtävät kohtaloidensa kietoutuneen yhteen, ja yrittävät toimia yhdessä saman lopputuloksen saavuttamiseksi: löytääkseen toivoa toivottomassa paikassa ja pelastaakseen sen, mitä on vielä pelastettavissa.

Tukahdutetut 1, Polte tarjoaa nuorille aikuisille suunnattua paranormaalia romantiikkaa, joka myös käsittelee erilaisten nuorten näkökulmista tukahdutettuna olemista. Luvassa on yllättäviä ja voimakkaita tunteita herättäviä käänteitä, jotka saavat lukijan janoamaan vastauksia ja ennen kaikkea kysymään: kuka on todellinen vihollinen?

Keskeisiä teemoja ovat muun muassa minäkuvan rakentuminen ja siihen vaikuttavat tekijät, vaikenemiskulttuuri, hyvän ja pahan veteen piirretty viiva ja toivo, joka pitää joskus luoda itse.