Vitsaus (Vitsaus-trilogia #1) - Guillermo del Toro, Chuck Hogan7

Kirja-arvio :: Vitsaus

Kirjoittanut ÄäriLisko

Sain tämän nyt viimein luettua. Minulle tämä kyllä eteni alkuun liian hitaasti ja en meinannut millään jaksaa keskittyä kirjaan. Mutta alkoihan siinä onneksi joskus jotain tapahtumaankin.

Loppua kohden siis parani ja jään innolla odottamaan mitä tässä jatkossa kehkeytyy, vaikka nämä vampyyri jutut ei olekaan mitään lempi lukemistani.

Kampanja: Kokeile 30 päivää ilmaiseksi BookBeat

Vitsaus

Vitsaus: Ensimmäinen kirja. Alkuteos ilmestynyt 2009. Suomentanut Risto Raitio. Kansi: Jussi ”S” Karjalainen. Sidottu, kansipaperi.

Ne ovat aina olleet keskuudessamme. Pesineet ja ruokailleet. Salassa ja pimeydessä. Nyt niiden aika on tullut.

JFK:n lentokentällä New Yorkissa seisoo juuri laskeutunut, valtava lentokone täysin pimeänä. Paikalle hälytetään biologisiin uhkiin erikoistunut tohtori Eph Goodweather ja hänen kollegansa Nora Martinez. He kohtaavat koneessa käsittämättömän näyn: kaikki koneen matkustajat istuvat liikkumattomina paikoillaan, ja vain neljä heistä on elossa. Tilanne muuttuu entistä oudommaksi, kun sekä hengissä selvinneet että kuolleet katoavat.

Samaan aikaan Harlemissa entinen Wienin yliopiston professori ja nykyinen panttilainaamon pitäjä Abraham Setrakian oivaltaa, että se mitä hän on kauan odottanut ja pelännyt, on alkanut. Hän etsii käsiinsä Goodweatherin ja Martinezin, ja yhdessä he alkavat taistella ärhäkästi leviävää, tappavaa vitsausta vastaan.

Vitsaus on trilogian ensimmäinen kirja. Se on nopeatempoinen kauhujännäri, jossa ikiaikainen uhka tunkeutuu moderniin maailmaan.

"Vitsaus on viihdyttävä sekoitus teknotrilleriä, kauhuoopperaa ja toimintajännäriä. Kirja etenee niin elokuvallisin leikkauksin, ettei olisi ihme, vaikka se nähtäisiin joskus myös valkokankaalla." – Juha Sihto, Aamulehti