Pikku prinssi - Antoine de Saint-Exupéry10

Kirja-arvio :: Pikku prinssi

Kirjoittanut Minzki

Luin joku aika sitten tämän kirjan ihan mielenkiinnosta, sillä olin kuullut monia juttuja siitä ja äitini sanoi kirjani olevan ihana. Kirja osoittautui aivan niin ihanaksi, kuin olin sen olettanut olevankin.En oikein osaa sanoin kuvailla, mutta yritetään. Se oli niin ihanan koskettava ja opetti, minkä takia ei kannata kasvaa liian nopeasti aikuiseksi. Olin kuullut, että loppu olisi surullinen, ja odotin sitä kauhuissani. Muistaakseni en tainnut itkeä kuin ihan vähäsen, enimmäkseen järkytyin tavasta, jolla se sitten loppui, mutta kirja jätti minulle jotenkin rauhallisen olon, en oikein osaa kuvailla sitä. Luen sen varmasti vielä uudestaan.

KAMPANJA: Storytelissä pidennetty ilmainen kokeilujakso 30 päiväksi!

Pikku prinssi

Alkuteos ilmestynyt 1943. Suomentanut Irma Packalén. Tekijän kuvittama.

Alkuperäiskuvitettu laitos, WSOY, 2004:

Muistathan sen kuuluisan taivaankappaleen, jolla on kolme polvenkorkuista tulivuorta, jättiläismäisiksi kasvavia baobabeja ja oikullinen, turhamainen ja epäluuloinen kukka, jota ei pidä koskaan kuunnella, vain katsella ja hengittää? Se on Asteroidi B 612, jolta on kotoisin yksi maailman tunnetuimmista satuhahmoista.

Kirjassa käytetään ensimmäisen kerran Saint-Exupéryn alkuperäiskuvitusta. Saint-Exupéry piirsi Pikku Prinssin kuvat vuonna 1943, mutta hänen lempeäsävyiset akvarellinsa eivät päätyneet sellaisinaan kirjaan. Kuvien värejä muutettiin ja kirkastettiin ja juuri nämä parannellut kuvat levisivät ympäri maailmaa rakastetun sadun sadoissa eri laitoksissa. Nyt lähes kuuden vuosikymmenen jälkeen kuvat vihdoinkin julkaistaan autenttisessa asussaan.

Erikoislaitos: Pikku prinssi ja miten tarina syntyi, WSOY, 2006:

Viisas ja hellyttävä klassikko Pikku Prinssi ilmestyi ensi kerran Yhdysvalloissa yli 60 vuotta sitten. Muutamaa kuukautta myöhemmin kirjailija ja lentäjä Antoine de Saint-Exupéry katosi tiedustelulennolla Välimerellä.

Vuosikymmenien kuluessa Pikku Prinssi on tehnyt todellisen maailmanympärimatkan: se on käännetty kymmenille kielille ja sitä on myyty miljoonittain. Saint-Exupéryn lempeä irvailu aikuisten keksimille säännöille on saanut vastakaikua kaikissa maanosissa.

Tämä kirja on tehty vuonna 1943 julkaistun amerikkalaisen laitoksen mukaan – ainoan, joka ehti ilmestyä Saint-Exupéryn (1900–44) eläessä. Kirjassa on mukana kiinnostava, valokuvin sekä tekijän piirroksin kuvitettu selostus tarinan synnystä. Teos on mieleenpainuva lahja ylioppilaalle, koulun päättävälle tai merkkipäivän viettäjälle.