Usvakaupunki - Carlos Ruiz Zafón7

Kirja-arvio :: Usvakaupunki

Kirjoittanut Eija

Novellikokoelma oli tekeillä kirjailijan vielä eläessä, mutta ei ehditty julkaista ennen kirjailijan kuolemaa viime vuonna.

Pidin enemmän kirjailijan romaani mittaisista teoksista. Kaikissa niissä, niin kuin tässäkin kokoelmassa tyylilaji on maaginen realismi ja tunnelmallinen Barcelona näyttelee isoa roolia– tuntuu, että romaanimitassa tunnelma puoli välittyi syvällisemmin kuin näissä lyhyissä tarinoissa. Kuitenkin tämän kokoelman parhaat löytyivät sen lyhyimmistä tarinoista Joululegenda ja Alicia, aamunkoitteessa. (20.5.2021)

Kampanja: Kokeile 30 päivää ilmaiseksi BookBeat

Usvakaupunki

Usvakaupunki: Kaikki kertomukset. Alkuteos ilmestynyt 2020. Suomentanut Antero Tiittula. Kannen kuva: Martí Gasull i Coral. Kannen suunnittelu: Planeta Arte & Diseño. Sidottu, kansipaperi.

Rakastetun kirjailijan tarinakokoelma vie viimeisen kerran Tuulen varjon synkänlumoaviin tunnelmiin. Pakollista luettavaa jokaiselle, joka on kerran saanut eksyä Unohdettujen kirjojen hautausmaalle.

Kaasuvalojen aikaisen Barcelonan rikkain mies on vaimonsa kuoleman jälkeen erakoitunut linnantorniinsa ja kerää omaisuuttaan havittelevien uhkarohkeiden sieluja. Gaudí matkaa New Yorkiin saadakseen Sagrada Familian valmiiksi. Oliko Corelli-niminen mustanpuhuva hahmo Don Quijoten kirjoittaneen Miguel de Cervantes Saavedran menestyksen taustalla? Entä kuinka Semperen suku saa haltuunsa Unohdettujen kirjojen hautausmaan arkkitehtoniset suunnitelmat?