Armonvuosi - Kim Liggett7

Kirja-arvio :: Armonvuosi

Kirjoittanut ms.amadeus

Varoitus: kirja-arvio sisältää juonipaljastuksia

Alussa teoksesta huokui potentiaali, pidin asetelmasta, mutta kun tytöt pääsivät leiriin, kaikki potentiaali jätettiin käyttämättä. Tästä olisi saanut huikean teoksen, mutta jostain syystä henkilöhahmot jäivät ristiriitaisiksi ja rakkausjuoni oli kovin päälle liimattua. Ehkä jopa turha. Myös päähenkilön suhtautuminen rakkauden kohteeseen oli todella ristiriitaista hänen aiemman toimintansa ja ajatustensa kanssa.

Teos on tarkoitettu nuoremmille lukijoille kuin mitä itse olen, mutta itseäni ärsytti lukijan aliarvioiminen. Kaikki sanottiin suoraan ennemmin tai myöhemmin, yleensä ennemmin, eikä lukijalle oikein jäänyt tilaisuutta omaan tulkintaan. Muun muassa veden ja sen vaikutusta tyttöihin tungettiin naamaan jatkuvasti, kun parempi olisi ollut jos tämä olisi selvinnyt vasta paljon myöhemmin. Samoin koko armonvuoden tarkoitus oli selvillä alusta asti. Itse tiesin heti, ettei kysessä ole taikavoimista luopuminen vaan miesten vallan alle alistuminen, mutta nuoremmalle lukijalle se olisi voinut pysyä pitempään salassa, jos sitä ei olisi suoraan sanottu moneenkin kertaan.

Kampanja: Kokeile 30 päivää ilmaiseksi BookBeat

Armonvuosi

Alkuteos ilmestynyt 2019. Suomentanut Leena Ojalatva. Sidottu.

Tähtivaeltaja-palkintoehdokas 2021.

Kapina on vasta alkamassa

Kylän tytöillä on taito vietellä miehet sängyistään, villitä nuoret viattomat pojat ja syöstä vaimot mustasukkaisuuden syövereihin. Siksi heidät karkotetaan erämaahan naiseuden kynnyksellä, päästämään taikuutensa valloilleen ennen avioon asettumista. Kaikki eivät kuitenkaan palaa.

16-vuotias Tierney ei tunne oloaan voimakkaaksi tai maagiseksi. Ja nyt hänen on selviydyttävä kokonaisesta vuodesta pohjoisen metsissä. Tyttöjen on päästävä eroon taikuudestaan ennen kuin he voivat palata kotiin puhdistuneina. Tierney on syystäkin huolissaan: erämaan lisäksi tyttöjen turmio saattaa tulla kohtalotovereiden tai salametsästäjien muodossa.

Armonvuosi on hengästyttävä feministinen dystopia, joka tarkastelee teräväkatseisesti nuorten tyttöjen keskinäisiä suhteita, naiseutta jota he lähestyvät ja vaikeita päätöksiä, joita he joutuvat tekemään. Ajankohtainen teema ja kuumeinen tunnelma vangitsevat niin nuoren kuin vanhemmankin lukijan.

Kirja myytiin jo ennen ilmestymistään 14 maahan, ja Universal Pictures on ostanut sen elokuvaoikeudet. Elokuvan ohjaa Nälkäpeli- ja Pitch Perfect -elokuvista tuttu Elizabeth Banks. Kirjailija itse toimii yhtenä tuottajista.

”Nuorten aikuisten dystopia piirtää verisen kuvan yhteisöstä, jossa naiset alistetaan uskonnon varjolla ja nuorten tyttöjen tahto nujerretaan hengenvaarallisella aikuistumisriitillä. Sorron maaperästä versoo kuitenkin myös vastarinta ja hento, mutta sitkeä solidaarisuuden itu.” – Tähtivaeltaja-palkintoraati