Kuun pimeä puoli - Juri Nummelin7

Kirja-arvio :: Kuun pimeä puoli

Kirjoittanut _kirjakeiju_

Kokoelma ihmissusikertomuksia moderneissa puitteissa. Kuten tällaisissa kokoelmissa on tapana, novellien tyyli ja pituus vaihtelevat paljon. Pidin muutamasta kertomuksesta, mutta suurin osa on sellaista perus massaan hukkuvaa tarinointia mukahienoine korulauseineen. Kirjan ensimmäinen ja viimeinen kertomus innostivat minua, koska niissä kerrotaan lyhyesti ihmissuden historiasta. Muutenkin pidin kirjassa joidenkin novellien historiallisesta näkökulmasta. Se tarjoaa virkistävää vastapainoa kokoelman moderneille ihmissusikertomuksille.

Kampanja: Kokeile 30 päivää ilmaiseksi BookBeat

Kuun pimeä puoli

Kuun pimeä puoli: Suomalaisia ihmissusinovelleja. Toimittanut Juri Nummelin. Nidottu.

Puoliksi inhimillinen ihminen, puoliksi verenhimoinen peto – ihmissusi on muodonmuutostarinoiden hahmoista hyytävimpiä.

Kuun pimeässä puolessa ihmissusi laajentaa alueensa perinteisistä, synkistä metsämaisemista myös nykyaikaisiin kaupunkeihin ja tulevaisuuteen. Kotimaisen kauhukirjallisuuden taitajien tarinat piirtävät ihmissudesta uudenlaista kuvaa, jossa ihmissusi on toisinaan jopa varsin vähän verenhimoinen.

Suomalaisessa kirjallisuudessa aikaisemmin harvinaiseksi jääneestä ihmissudesta kirjoittavat tässä kokoelmassa muun muassa Johanna Sinisalo, Tiina Raevaara, Sari Peltoniemi, Juha-Pekka Koskinen ja Miina Supinen.

Ihmissuden kirjallista ja kulttuurista taustaa selvittelevän esipuheen lisäksi kirjassa on tutkija Merja Leppälahden jälkisanat ihmissudesta suomalaisessa kansanperinteessä.

Kirjan toimittaja Juri Nummelin on toimittanut lukuisia novellikokoelmia, muun muassa teoksen Verenhimo: suomalaisia vampyyritarinoita (Teos 2011).

Kirjoittajat: Tapani Bagge, Kirsti Ellilä, Harri Erkki , Markus Harju, Saara Henriksson, Jussi Katajala, Rene Kita, Juha-Pekka Koskinen, Hanna-Riikka Kuisma, Matti Kurikka, Anne Leinonen, Merja Leppälahti, Harri István Mäki, Heikki Nevala, Jussi K. Niemelä, Sari Peltoniemi, Tiina Raevaara, Jan Salminen, Tuomas Saloranta, Johanna Sinisalo, Vesa Sisättö, Miina Supinen, Jari Tammi, Christine Thorel.