Hurme (Lujaverinen #1) - Sini Helminen7

Kirja-arvio :: Hurme

Kirjoittanut _kirjakeiju_

Aaveita ja monipuolisia selvittelyoperaatiota Helsingissä. Seela käy "kuolettavan katastrofaalisilla tindertreffeillä", mistä lähtee melkoinen ralli henkien, huumeiden ja omien tunteiden äärellä. Juoni vaikuttaa hämmentävän realistiselta ja mahdolliselta, vaikka päähenkilö näkeekin aaveita ja tekee erilaisia kansanperinteestä tuttuja loitsuja. Kirjassa on mukavasti sivujuonia pääjuonen päällä, joten mielenkiinto pysyy lukiessa. Jostain syystä kirja ei kuitenkaan imaissut minua mukaansa aivan kokonaan. Kirjastolaisena useat kirjastosivistävät kohdat naurattivat minua ajoittain, niistä pidin.

Kampanja: Kokeile 30 päivää ilmaiseksi BookBeat

Hurme

Sidottu, kansipaperi.

Mustankirjava Hurme yhdistelee urbaanin fantasian, kauhun ja romantiikan piirteitä kaikissa sateenkaaren sävyissä. Hirtehisellä huumorilla varustetussa teoksessa Mullan alla kohtaa Addams Familyn.

Kuinka pieleen treffit ovat menneet, jos toinen alkaa niiden jälkeen kirjaimellisesti ghostata?

Seela muuttaa opiskelemaan Helsinkiin ja majoittuu enonsa hautaustoimiston yläkertaan. Opiskelujen ohella hänen pitäisi autella hautauspalveluissa, mutta vainajat eivät ole niin säyseitä asiakkaita kuin hän oli toivonut. Kuolettavan katastrofaalisesti päättyneiden Tinder-treffien jälkeen Seelan elämää sotkevat vielä kummitteleva deitti ja alusvaatelaatikon kätköihin päätynyt huumepussi.

Luennoilla Seela ei pysty pitämään silmiään irti salaperäisestä Hallasta, joka saa hänen sisuksensa veteläksi, vaikka lähestymisyrityksiä seuraakin kylmä vastaanotto. Salaisuudet eivät kuitenkaan tahdo pysyä pimennossa, eikä Seelan menneisyys haudassaan.

Hurme tarjoaa kuolettavan hyvää young adult -viihdettä ja sopii niin yläkoululaisille kuin nuorille aikuisillekin. Romaani aloittaa itsenäisistä osista koostuvan Lujaverinen-trilogian.