Lakipiste - Piia Leino7

Kirja-arvio :: Lakipiste

Kirjoittanut aituriar

Kaksi ajatusta saivat minut kiinnostumaan Lakipisteestä: ekoterrorismi ja ekoyhteisö. Olen tutkiskellut molempia aiheita ja kirjoittanut niistä itsekin. Kuinka kaukana olemme siitä, että ympäristöaktivistipiireissä aletaan radikalisoitua ja toteuttaa tempausluonteisia tapahtumia vakavampia iskuja esimerkiksi öljy-yhtiöitä tai metsäjättejä vastaan? Olisiko tällainen toiminta vähääkään oikeutetumpaa kuin ääri-islamistien tai -oikeiston harjoittama terrori?

Lakipisteessä lempeämpänä puolena on eristäytynyt yhteisö, joka tarjoaa tarinan päähenkilölle mahdollisuuden vapautua älylaitteiden kahleista. Pelkkä ajatus mahdollisuudesta elää edes hetki tällaisessa rauhan kuplassa tyynnyttää 2020-luvulla eläjänkin mielen, joten voi kuvitella, millainen kokemus on 2040-luvun keinoälynatiiville.

Piia Leinon henkilöhahmot ovat kiinnostavia ja päähenkilö samaistuttava muun muassa edellä luetelluista syistä. Leino pohtii tekoälyn mahdollisuuksia ja uhkia älykkäästi ja luo uskottavan tulevaisuuden maailman. Uhkajännite pitää otteessaan siitäkin huolimatta, että juonenkäänteet ovat paikoin ennalta arvattavia. Mutta niinhän ne ovat monessa kauhuelokuvassakin.

Kertomus loppuu mielestäni tarpeettomasti melkein kuin seinään. Viimeiset sivut humahtavat ohi juoksujalkaa. Lakipiste on kuitenkin lyhyt ja nopealukuinen, joten ainakaan sanamäärän venähtäminen ei ole mikään pätevä peruste rynnätä päättelemään tarina moisella lankasykeröllä.

Lakipiste

Kansi: Jussi Karjalainen. Sidottu.

Tulevaisuuden näkijän hyytävän ajankohtainen uutuus

Heitä omena ilmaan ja pysäytä se lakipisteeseen. Onko se menossa ylös vai tulossa alas? Jos katsot menneeseen, se matkaa ylös. Jos katsot tulevaan, se on jo putoamassa. Ihmiskunnallakin on lakipisteensä ja se on käsillä juuri nyt, tämä piinaava, pysähtynyt hetki ennen pudotusta.

Vuosi 2045. Ekokatastrofi on edennyt ja ympäristöliike radikalisoitumassa. Ruotsissa ekoyhteisö on juuri tehnyt joukkoitsemurhan, mutta Suomessa vaikuttaa vielä rauhalliselta.

Kun vaateketjun johtaja kuolee oudossa älylaiteturmassa, poliisi ei osaa epäillä rikosta. Toisaalla epäilykset ovat heränneet. Mediajätti Googlen toimittaja Aaro Kangas saa tehtäväkseen selvitellä Tammilaakson ekoyhteisön mahdollista radikalisoitumista, ja putoaa tietämättään lähelle kunnianhimoisen tuhosuunnitelman ydintä. Selvittelystä tulee pian hyvin henkilökohtaista – ja vaarallista.

Scifidekkari Lakipiste sijoittuu aikaan, jona ekokatastrofi ja uusi teknologia ravistelevat todellisuutta tunnistamattomaksi. Mikä on ihmisen paikka maailmassa, jossa koneet tekevät jo lähes kaiken tehokkaammin? Pitäisikö meidän pelätä ja mitä?

Piia Leino on tunnettu lähitulevaisuuden Helsinkiin sijoittuvista vetävistä, dystopiahenkisistä lukuromaaneistaan Taivas ja Yliaika. Lakipiste jatkaa sarjaa, joka tutkii sitä mihin olemme ihmiskuntana tulleet, mihin olemme menossa ja mikä on suhteemme maailmaan, jossa elämme.