Nokkion laulu - Anne Leinonen6

Kirja-arvio :: Nokkion laulu

Kirjoittanut _kirjakeiju_

Sekavuudeltaan vaihtelevia tieteisnovelleja ihmisyydestä, kasvusta ja itsensä etsimisestä. Muutama novelli on kiinnostava ja helposti ymmärrettävä, kun taas muutaman idea jäi ainakin minun kohdallani hiukkasen hämärän peittoon. Pidän siitä, miten erilaisia kokoelman novellit ovat. Erityisesti muistoja taltioivat ja kuljettavat puut olivat ajatuksena mukavia. Kokoelman novelleille tyypilliseen tapaan niistäkin esiteltiin hyödyt ja haitat ihmisille. Monipuolisesti asioiden eri puolia pohdiskelevaa meininkiä.

Nokkion laulu

Kansi: Kaj Syrjänen. Nidottu.

Nokkion laulun tieteisnovellit vievät lukijansa vaihtoehtoisiin todellisuuksiin, tuntemattomille planeetoille ja kaupunkiin, joka elää taivaanrannassa käyskentelevien valtavien jumalien varjossa. Tarinoiden päähenkilöt ovat yksinäisiä taivaltajia, törmäyskurssilla ympäristönsä ja itsensä kanssa. Kun etsii oman polkunsa, voi lopulta löytää totuuden – oli se sitten kaunis tai ruma.

Nokkion laulu on ristiinalaisen Anne Leinosen kolmas novellikokoelma ja samalla hänen 20-vuotisen kirjailijanuransa juhlateos. Osa kokoelman tieteisnovelleista on julkaistu aiemmin pienlehdissä ja antologioissa, osa on tätä kokoelmaa varten kirjoitettuja. Leinoselta on julkaistu aiemmin mm. kauhuromaanit Metsän äiti (2017) sekä Katve (2020) sekä kokoelma Pienen rasian jumala. Hän on voittanut parhaalle suomalaiselle tieteis- ja fantasianovellille myönnettävän Atorox-palkinnon kolme kertaa.