Lupaus (Unien kirjat #1) - Kerstin Gier 8.32   156

Alkuteos ilmestynyt 2013. Suomentanut Heli Naski. Sidottu.

Viisitoistavuotias Liv Silber muuttaa äitinsä uuden miehen vuoksi Lontooseen ja aloittaa uudessa koulussa. Pian hän alkaa nähdä oudon todentuntuisia unia, joissa hän kulkee salaperäisistä ovista ja puhuu kivipatsaan kanssa. Liv näkee unessa uuden velipuolensa Graysonin ja tämän koulukavereiden puuhailevan outoja hautausmaalla, mutta mikä kummallisinta, pian pojat puhuvat tosielämässä asioista, jotka ovat tapahtuneet vain Livin unessa...

Livin on pakko selvittää, mitä oikein on meneillään. Pian hänet vihitään salaisuuteen, jonka kanssa yhdellä jos toisella hänen uuden koulunsa oppilaalla on jotain tekemistä.

Rakkaus ei katso aikaa -sarjasta tunnetun Kerstin Gierin uusi nuortentrilogia on jännittävä ja romanttinen seikkailu unimaailmassa ja unen ja valveen rajamailla.

Risingshadow arvostelu - Niina Tolonen (Nafisan)

Kirja julkaistu kesäkuu 4, 2015 (Gummerus)
Alkuperäinen nimi 'Silber: Das erste Buch der Träume'
Käännetty englanniksi Dream a Little Dream
Tietoja muokattu maaliskuu 19, 2021

Unien kirjat

"Kerstin Gierin nuortentrilogia on jännittävä ja romanttinen seikkailu unimaailmassa ja unen ja valveen rajamailla."

Lupaus (Unien kirjat #1) 8.32   156
Vala (Unien kirjat #2) 8.00   116
Liitto (Unien kirjat #3) 7.98   94

Embo
kesäkuu 9, 2023

Hauskat kirjat. Viihdyttävää ja helppolukuista settiä hetkeen, jolloin ei kauheasti halua vaivata aivojaan vaan haluaa vaan oleskella ja hengailla kirjan kanssa. Joku epäloogisuus mua lukiessa häiritsi, mutta eipä se tarinaa pilannut. Lämminhenkinen ja mukava luettava.

Mömmöpöppö
joulukuu 20, 2021

Lupaus on kaikin puolin onnistunut kirja. Se on todella koukuttava ja siksipä luin koko sarjan juuri uudestaan kunnioitettavassa viidessä päivässä. Vaikka iso osa kirjasta on pelkkiä arkipäivän ongelmia, niin on siinä jännitystäkin. Kirjan omaperäinen idea on myös todella hyvä ja kiinnostava. Livin eli päähenkilön elämä kuvataan mielestäni hyvin - siihen kuuluu myös muuta kuin juonelle välttämättömiä seikkoja ja henkilöt ovat kohtuullisen syviä ja uskottavia, mutta kirja ei silti ole synkkä tai masentava. Lupaus on myös yksi harvoista kirjoista (Fedja-sedän ohella), joka saa minut nauramaan ääneen. Kirjassa voisi kuitenkin olla vielä hiukan enemmän vaarallisia tilanteita ja pelottavampia pahiksia.

Mömmöpöppö
joulukuu 20, 2021

Lupaus on kaikin puolin onnistunut kirja. Se on todella koukuttava ja siksipä luin koko sarjan juuri uudestaan kunnioitettavassa viidessä päivässä. Vaikka iso osa kirjasta on pelkkiä arkipäivän ongelmia, niin on siinä jännitystäkin. Kirjan omaperäinen idea on myös todella hyvä ja kiinnostava. Livin eli päähenkilön elämä kuvataan mielestäni hyvin - siihen kuuluu myös muuta kuin juonelle välttämättömiä seikkoja ja henkilöt ovat kohtuullisen syviä ja uskottavia, mutta kirja ei silti ole synkkä tai masentava. Kirjassa olisi kuitenkin voinut olla vielä hiukan enemmän vaarallisia tilanteita ja pelottavampia pahiksia.

Kastehelmi
kesäkuu 15, 2016

Pidin kirjasta paljon, mutta odotin siltä ehkä hieman enemmän. Rakastan Rakkaus ei katso aikaa- trilogiaa, mutta mielestäni tämä kirja ei aivan yltänyt sen sarjan tasolle. Toivottavasti seuraava osa nostaa sarjan pisteitä minun silmissäni. Mutta kirja oli kaikkiaan hyvä ja viihdyttävää lukemista. Suosittelen sitä kaikille, jotka rakastavat rakkauskiemuroita ja pitivät edellä mainitusta sarjasta. Ja oikeastaan suosittelen tätä kaikille muillekin. ;)

Matti Karjalainen
tammikuu 24, 2016

Liv Silber -niminen teinityttö muuttaa kirjan alussa Lontooseen, jossa hän joutuu opettelemaan tulemaan toimeen äidin uuden miesystävän ja hänen hienostokoulua käyvien lastensa kanssa. Ja ihan niin kuin siinä ei olisi vielä kylliksi, Liv huomaa öisin seikkailevansa unissa uuden velipuolensa ja hänen törkeän hyvännäköisten kavereittensa kanssa - ja kaiken lisäksi kaikki tuntuvat näkevän samaa unta ja muistavan ne aamulla. Touhu ei vaan ole vaaratonta, ihmisten salaisimpiin toiveisiin ja pelkoihin käsiksi pääsy kun takaa heihin miltei rajattoman vallan, ja kaiken lisäksi seurakunta tuntuu flirttailevan niin unissaan kuin valveilla ollessaan pahuuden voimien kanssa.

Kerstin Gierin "Lupaus : Unien ensimmäinen kirja" (Gummerus, 2015) herätti ennakkoon tavallista enemmän mielenkiintoa, sillä olin kuullut runsaasti kehuja kirjailijan tuotannosta, eikä saksalaista nuortenkirjallisuutta tule muutenkaan liiaksi asti luettua.

"Lupaus" sekoittaa genrerajoja ja yhdistelee toisiinsa fantasiaa, kauhua ja romantiikkaa. Teini-ihkuttelu tuntuu paikoitellen hieman ylitsepursuavalta, mutta on kohderyhmästä varmaan tosi ihanaa. Lisäksi mukana on hieman koulumaailmaan perustuvaa teinidraamaa ja salaisuuksia. Kuka mahtaa olla Secrecy-nimimerkkiä käyttävä bloggaaja, joka tuntuu tietävän kaiken mitä oppilaitoksessa tapahtuu (vähän niin kuin Gossip Girl -kirjasarjassa, muistelisin)?

Gier kirjoittaa parhaimmillaan oikein viihdyttävästi ja hauskasti, mutta ei ole parhaimmillaan tai omaperäisimmillään kuvatessaan synkempiä kohtauksia, tosin aina täytyy arvostaa kohtausta, jossa piirrellään pentagrammeja, poltetaan kynttilöitä ja manataan demoneja Highgaten hautausmaan kaltaisessa paikassa. Whee! Hats off to Dennis Wheayley!  Jotkut juonikuviot tuntuivat minusta vähän epäuskottavilta, mutta eipä tämmöistä turhan vakavasti kannata ottaa muutenkaan.

"Lupaus" ei ole hassumpi genrensä edustaja, ja vaikka setämies ei kirjasta niin hirveästi irti saanutkaan, tuntuu se arvostelujen perusteella viehättävän kohderyhmää eli karkeasti ottaen yläkoululaisia.

claryfray
tammikuu 21, 2016

Aivan pakko sanoa, että tämä oli parempi kuin olin odottanut. Gierin kirjoitustyyli on niin vaivatonta ja huumorilla höystettyä, että kirjaa on mahdotonta laskea käsistä pois. Tiesin ennen ostamistakin jo että kirja on hyvä. Henkilöhahmoista pääsee helposti perille mutta silti heistä paljastuu yllättäviäkin ajatuksia kirjan edetessä. Secrecystä tulee mieleen Gossip Girl.

MustaParonitar
lokakuu 18, 2015

Jälleen upea suoritus Kerstin Gieriltä, enkä muuta oikeastaan odottanutkaan. Pakko myöntää, harvoin saa nauraa nuin sydämensä pohjasta kuin minä nauroin lukissani tätä kirjaa. Henkilöhahmona Liv on poikkeuksellisen hupaisa, ehdoton huippu! Rakastan Gierin tapaa mässäilla nuoruuden antimilla ja Liv-paran tunteilla. Kertominen sujuu jotenkin niin vaivattomasti ja aika tuntuu lentävän aivan liian nopeasti tällaisten kirjojen kanssa. Juoni oli omaperäinen, unien maailma todella houkuttelva ja henkilöiden keskustelut ratkiriemukkaita. Ei kai auta enää muu kuin odotaa jatko-osaa kuin kuuta nousevaa.

Mystinen tyttö
lokakuu 8, 2015

Minulla oli hyvin suuret odotukset tätä kirjaa kohtaan. Olinhan Gierin aiemman sarjan lukenut, ja se ol iaivan omaa luokkaansa. Lupaus ylitti odotukseni ja pienet epäilyni aivan totaalisesti! Kirja oli kuin hiekkaa mikä valui sormieni lomasta. Gierillä on sellainen taianomainen taito saada teksti niin helppolukuiseksi ja soljuvaksi, että melkein itkettää! Jouduin monesti käskemään itseäni lopettamaan lukemisen, sillä en halunnut sen loppuvan vielä. Ainut mihin hiukan petyin oli lopetus. Seuraavaa osaa odotellen... Suosittelen ehdottomasti!

Janski_
syyskuu 11, 2015

Minulla oli (kuten melkein aina) omat ennakkoluuloni kirjaa kohtaan. Kuitenkin niin mielenkiintoiselta vaikuttavan kirjan takakannen tekstin perusteella päätin lukea kirjan. Hyvä niin. Juoni oli joiltakin osin hieman ennalta-arvattava, mutta paljon oli myös sellaisia juonenkäänteitä, jotka eivät olisi ensimmäisenä tulleet mieleen. Todella koukuttavaa luettavaa. Aion todellakin lukea myös seuraavan osan.

Mirelle
elokuu 5, 2015

Hmm..mielenkiintoista. Kirja herätti minussa aika ristiriitaisia tuntemuksia. Unimaailma oli kirjoitettu hyvin, niin että typerämpikin hahmottaisi sen. Vaikka kirjailija mainitsi itse kirjassa kliseensä, niin olihan niitä vähän ärsyttävä lukea. Kirja oli erilainen, mutta samalla tuli tunne että olen lukenut jo samankaltaista tekstiä useammankin kerran aiemmin. Päähenkilön mietteet oli kylläkin vangittu todella hyvin, siitä plussaa. Nautittava lukukokemus.

Katki
elokuu 1, 2015

Kirja ylitti kirkkaasti odotukseni. Henkilöhahmot ovat raikkaita, uusia ja persoonallisia, ja tarinaa on paikoin vaikea arvata ennalta. Tyyli on hauskaa, rentoa ja nokkelaa. Mikäli kirjailija sortuu jossain kohtaa tarinaa tai hahmojen repliikkejä paatoksellisuuteen tai kliseisiin, niin hän pilkkaa kohta itseään päähenkilön repliikeillä. Unimaailma on toteutettu aika nokkelasti ja loogisesti ja istuu hyvin tarinaan. Pääasiassa kirja kuvaa vähän erilaisten nuorten koulunkäyntiä, uusioperheen elämää ja seurustelukuvioita. Nautin suuresti myös lempeästä pilkasta, jolla kirjassa suhtaudutaan romantiikkaan. Sai monet hyvät naurut!

Nightmere
heinäkuu 19, 2015

Hauska ja jännittävä kirja. Kirjan hahmot ovat omalaatuisia omine salaisuuksineen ja parisuhde sotkuineen, päähenkilö Liv on aivan mahtava hahmo, mutta pikku sisko tuli ylitse muiden! Kyllä suosittelisin Gierin kirjoja kenelle tahansa romantikolle, jännitykselle haluaville että sekä kauhun, huumorin ja mysteereiden ystäville. Tässä kirjassa sitä saa! Jään innolla odottamaan jatko-osaa.

Poison Girl
heinäkuu 2, 2015

Tämähän oli viihdyttävä kirja! Gierin kirjoitustyyli on selkeää ja synnyttää nauruntyrskähdyksiä joka kappaleessa. Aika paljon tämä muistuttaa mielestäni Rakkaus ei katso aikaa -sarjaa juonikuvionsa takia. Varsinkin poikaystäväkuvio tuntuu seuraavan edellisen sarjan muottia ... Joka tapauksessa jään odottamaan innolla jatkoa!

kesäkuu 30, 2015

Kerstin Gieristä taitaa tulla hyvää vauhtia uusi suosikkikirjailijani. Pidin hänen aiemmasta trilogiastaan joten tartuin myös tähän ja sanoisin, että kannatti. Pidin tästä kirjasta ehkä jopa enemmän kuin edellisen trilogian avauksesta ja jäin todellakin janoamaan jatkoa. Kirja on helppolukuinen ja sen kerronta on vaivatonta ja sujuvaa alusta loppuun. Aivan huomaamattani päädyin lukemaan tätä pidempään kuin olisi aina kerralla ollut tarkoitus. Tarina on täynnä kiinnostavia hahmoja kuten esimerkiksi Liv, joka sarkastisilla heitoillaan ja kevyellä asenteellaan hurmaa jokaisen lukijan. Tottakai mukaan on mahdutettu Livin vähän hullunkurinen perhe sekä kourallinen komeita koulun opiskelijoita. Kaiken lisäksi pakkaa sekoittaa muutama pieni parisuhdedraama, salainen juorublogin kirjoittaja ja tottakai mystinen unissa kävely. Huomasin nauravani useammin kuin kerran tätä lukiessa. Tämä kirja oli lopussa ennen kuin edes tajusin ja nyt sitten harmittavasti joutuu odottamaan jatkoa syksyyn asti. Sanoisin, että tämä trilogia tulee pieksämään edelliset kirjailijan teokset helposti ainakin minun fanituslistallani.

NinjaKoala
kesäkuu 13, 2015