Satalatva: Kalevala uusin silmin - Salla Simukka, Siri Kolu6

Kirja-arvio :: Satalatva: Kalevala uusin silmin

Kirjoittanut _kirjakeiju_

Kovin monenlaisia kirjoitelmia sisältävä kokoelma, eräänlainen nykypäivän Kalevala. Henkilöhahmot ja osa tarinoista ovat tuttuja Kalevalasta, mutta tarinat on tuotu todella monipuolisin menetelmin nykypäivään. Pidin erityisesti "Satalavan sanomat -Uutisia siitä mistä ihmiset todella puhuvat" -lööpeistä, joita on aina muutama suurempien osoioiden välillä. Jos et mitään muuta aio tästä vilkaista, katso ainakin ne! Myös kaikista viimeisin kirjoitus, nimeltään "Kuuntele" puhutteli minua. Siinä käsitellään nykyistä naisen asemaa, oikeuksia ja pelkoja ajatusta herättävillä lauseilla. Muutama muukin kirjoitelmista on ihan jees, osa niistä taas on turhan paljon perinteisen Kalevalan kaltaisia ja mielenkiintoni lopahti. Mielummin tätä luki kuin peruskansalliseepostamme, täytyy sanoa.

Satalatva: Kalevala uusin silmin

Toimittaneet Salla Simukka ja Siri Kolu. Kannen suunnittelija: Laura Lyytinen. Sidottu.

Miltä näyttävät Kalevalan pörssikatsaukset tai Tinder?

Kuusitoista kirjoittajaa tarkastelee Kalevalan hahmoja ja maisemia yllättävistä näkökulmista.

Järvet läikkyi, maa järisi! Kalevala on kansalliseepos ja runsaudensarvi, mutta ihan kaikkea ei Elias Lönnrotkaan kertonut. Nyt äänen saavat niin Tuonelan virta kuin Kalevalan eläimetkin. Entä miltä näyttävät Kalevalan pörssikatsaukset tai Tinder? Kalevalan naiset pääsevät julistamaan utooppisen, feministisen manifestinsa, Ainolla on monta elämää ja sotakirjeenvaihtajalla pitää kiirettä. Mieheksi kasvaminen ei ole aivan yksinkertaista Kalevalassa, eikä helppoa ole taiteilijana seppä Ilmarisellakaan. Ja miten on Kalevalan ihmisoikeuksien laita?

Kuusitoista kirjoittajaa tarkastelee Kalevalan tuttuja ja tuntemattomampia hahmoja ja tapahtumia uusista, yllättävistä tulokulmista tässä ennen kaikkea nuorille suunnatussa teoksessa. Satalatvan toimittajina, tekstistä toiseen johdattajina ja kaksipäisenä nykyajan Elisa Lönnrotina toimivat kirjailijat Salla Simukka ja Siri Kolu.

Teoksessa on kolme laajempaa tekstiä Johanna Sinisalolta, Aleksis Salusjärveltä ja Mike Pohjolalta. Muina kirjoittajana ovat Ilkka Auer, Nura Farah, Emmi Itäranta, Sini Helminen, Vilja-Tuulia Huotarinen, Ville Hytönen, Karo Hämäläinen, Jenny Kangasvuo, Sanna Karlström, Milja Kaunisto, Erkka Mykkänen, Essi Tammimaa ja Maria Turtschaninoff.